DEBATT
Vidar Solberg (Frp) frykter for utviklingen av Haugerud og Trosterud, hvis de skoleplanene stopper opp.
Foto: Privat
– Vi risikerer at arbeidet med skole på Haugerud og Trosterud blir lagt til side med et pennestrøk
– I skolebehovsplanen reduseres skolen til antall plasser, og elevene blir behandlet som tall i et regneark. Men skolen er mer enn et undervisningssted. Den er et samlingspunkt for barn, foreldre, idrettslag, korps og frivillighet.
Oslo kommune har lagt fram Skolebehovsplanen 2026–2045.
Planen er viktig, men den ser på skolen nesten utelukkende som et teknisk bygg
med klasserom og gymsaler.
Samlingspunkt
Et godt eksempel finner vi på Haugerud og Trosterud. Her har
man gjennom områdeløftet jobbet i snart ti år med å utvikle helhetlige planer
for ny barneskole, ungdomsskole og idrettsanlegg – utarbeidet i samarbeid
mellom flere etater og i nært samspill med lokalmiljøet.
Planene tar på alvor at skolen er mer enn et
undervisningssted. Den er et samlingspunkt for barn, foreldre, idrettslag,
korps og frivillighet. Den må kobles til trygge skoleveier, møteplasser og
fritidstilbud.
Behandles som tall
Likevel risikerer alt dette arbeidet å bli lagt til side med
et pennestrøk. I den overordnede skolebehovsplanen reduseres skolen til antall
plasser, og elevene blir behandlet som tall i et regneark.
Skoleplanlegging må handle om mer enn kapasitet. Den må være
tverrfaglig – med utdanningsetaten, bydelene, bymiljøetaten, plan- og
bygningsetaten og kultur rundt samme bord. Først da får vi skoler som ikke bare
dekker undervisningsbehov, men som også bidrar til å forebygge utenforskap,
kriminalitet og passivitet blant ungdom.
Oslo trenger en helhetlig oppvekstplan – ikke en snever
skoleplan.