Et av de to nye grepene er allerede testet ut ved Ring 2. Nå skal løsningen rulles ut i hele byen og landet.

Syklister henvises til «ventefelt»

– Ønsker å gi dem en tydeligere plass i veibildet.

Publisert

«Ventebokser» og «sykkelfelt med buffer» blir en realitet å forholde seg til for syklister og andre trafikanter, ifølge Statens vegvesen, som melder om at løsningene nå rulles ut på landsbasis.

Grepene tas i bruk over hele byen og landet etter at de nye type sykkelfeltene er testet ut i Oslo, henholdsvis langs Ring 2 og ved Dyvekes vei i Gamlebyen.

– Erfaringene er gode både når det gjelder trafikksikkerhet og kostnadseffektivitet, heter det fra Vegvesenet.

Bred dobbel stripe

Såkalte «ventebokser» skal gjøre kryssene mer oversiktlige ved at syklistene får et eget ventefelt når de skal ta store venstresvinger i lysregulerte kryss. 

Dette øker syklistenes synlighet og gir en tryggere kryssing, ifølge Vegvesenet. 

Slik ser de såkalte «venteboksene» ut.

Sykkelfelt med buffer skal på sin side sørge for større avstand mellom syklister og kjørende trafikk. 

En bred dobbel stripe gir mer rom mellom sykkelfelt og kjørefelt i stedet for å bruke en enkel stiplet eller hel stripe.

Med bufferfeltet går sykkelstien i Dyvekes vei i Gamlebyen fra at syklistene får trafikken tett på til at det er god avstand mellom syklist og biler.

– Vet mange opplever utrygghet

– Vi vet at mange som sykler til jobb opplever utrygghet i trafikken. Vi ønsker å gi dem en tydeligere og tryggere plass i veibildet, slik at flere kan velge sykkelen med større trygghet, uttaler Matteo Pezzucchi, seksjonsleder i Statens vegvesen, i en pressemelding.

– Disse tiltakene handler om å forebygge ulykker og skape et oversiktlig trafikkbilde hvor både bilister og syklister har oppmerket plass i trafikken, fortsetter Pezzucchi. 

Rulles ut nasjonalt

Den nye veimerkingen er etter den innledende Oslo-testingen, nå lagt inn for nasjonal bruk i Vegnormal N302, som inneholder tekniske bestemmelser og retningslinjer for anvendelse og utforming av offentlig veioppmerking.

Økt trygghet og komfort både for syklister og bilister er målet. Dette ved å skape større avstand mellom syklistene og biltrafikken gjennom merkingen.

At tiltakene settes inn, blir ekstra viktig for å trygge syklister om høsten når det er mørkere morgener, våte veibaner og kaldere luft, ifølge Vegvesenet.

Powered by Labrador CMS