Trikketrøbbelet i Oslo fortsetter i flere uker framover.Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Trikketrøbbelet i byen varer enda lengre: – Arbeidet er mer omfattende enn vi trodde
Det tar enda flere uker før trikkene er tilbake til normal trafikk. – Vi beklager de ulempene dette har skapt og fortsatt skaper for de reisende, sier Sporveien.
Trikkene vil derfor fortsette å kjøre med 15-minutters frekvens frem til mandag 22. september.
– Arbeidsomfanget er vesentlig større enn vi først trodde. Derfor tar dette tid, og vi beklager de ulempene dette har skapt og fortsatt skaper for de reisende, sier pressevakt Gina Scholz, i en pressemelding fra Sporveien.
Reisende ventende i regnet ved Bogstadveien-trikkestoppet.Foto: Ingri Valen Egeland
Feilen på trikkene har vist seg å være mer sammensatt enn Sporveien først antok.
Annonse
På hver trikk har tolv sandreservoarer blitt tømt og fylt opp igjen med riktig sand, men arbeidet stopper ikke der.
– Vi har oppdaget småstein i apparatene som blåser sanden ned på skinnene. Derfor må opptil tolv sandapparater på hver trikk demonteres, renses og testes før trikken kan settes tilbake i trafikk, forklarer Scholz.
Fullt på 19-trikken en morgen med færre trikker enn vanlig i trafikk.Foto: Ingri Valen Egeland
Hun opplyser om at Sporveiens høyeste prioritet er å løse arbeidet på en trygg og grundig måte, og at de har satt inn alle ressurser for å rette opp feilen.
– For de reisende kan denne endringen, som også betyr at enkeltavganger vises som innstilte, i en periode oppleves mer uforutsigbart enn dagens planlagt reduserte frekvens. Da er det viktig å understreke at tilbudet blir vesentlig bedre allerede fra første dag med denne endringen, heter det i pressemeldingen.
En full trikk farer forbi i Storgata i rushtiden tidligere denne måneden.Foto: Ingri Valen Egeland
I ukene etter oppstarten skal flere og flere trikker settes tilbake i trafikk, og antallet innstilte avganger reduseres fortløpende.
– Vi forstår ulempen dette har, og er sammen med Sporveien opptatt av å komme tilbake til det ordinære tilbudet på trikken så fort som mulig, sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.
Ruter oppfordrer alle reisende til å bruke Ruter-appen eller nettsidene til å holde seg oppdatert på rutetilbudet i tiden fremover.