Fra forrige Oslo-visitt da ansatte ved Heidi's Bier Bar forsøkte å lokke amerikanske soldater som ikke hadde hatt fast grunn under beina på månedsvis til å legge turen innom sentrumsbaren idet de fikk gå i land i Oslo. Mannskapet om bord på det amerikanske hangarskipet USS Gerald R. Ford og de andre amerikanske båtene teller tusenvis til sammen. Nå inntar amerikanske soldater igjen den norske hovedstaden.Foto: Terje Pedersen / NTB
Snudde byen «på hodet» og fikk folk til å strømme til – nå skjer det igjen
– Kan av sikkerhetsmessige årsaker ikke kommentere.
Godt og vel to år har gått siden mastodonten av et skip, USS
Gerald R. Ford, kom seilende innover Oslofjorden for første gang og nær sagt skapte
oppstandelse.
Skuelystne møtte opp i hopetall for å ta en nærmere titt på det som er verdens største hangarskip.
Det var vanskelig å ikke legge merke til
giganten for folk i Oslo den gangen.
Mannskapet om bord på det amerikanske
hangarskipet og de andre amerikanske båtene i følget fikk for øvrig gå i land i
Oslo etter flere måneder på sjøen og sørget med det for ekstra liv i byen.
Heidi's Bier Bar ved Rådhuset var blant bedriftene i utelivet som tok grep for å møte pågangen sist gang tusenvis av amerikanske soldater toget inn i Oslo da de utvidet åpningstidene, oppbemannet kraftig og godtok dollar som betaling.
Annonse
Nå har USS Gerald R. Ford igjen kurs mot Oslo.
Det amerikanske hangarskipet sett fra Ekebergskrenten sist gang det besøkte Oslo for drøyt to år siden.Foto: Javad Parsa / NTB
I ytre Oslofjorden grytidlig fredag
Tidlig fredag morgen befant hangarskipet seg i ytre
Oslofjord, mellom nasjonalparkene Færder og Hvaler.
På nettsiden Marine Traffic har skipet navnet US Govt Vessel. Det
er ikke ytterligere navngitt, men en rekke av bildene som ligger på
skipsbeskrivelsen er av USS Gerald Ford da fartøyet besøkte Oslo for to år
siden.
Det norske kystvaktfartøyet KV Nornen lå, ifølge nettsiden, rett
bak det amerikanske skipet, som holdt ni knop nordover, med fregatten Thor
Heyerdahl ved siden. Den tyske fregatten Baden-Württemberg lå lenger inn, mens
den norske korvetten KNM Skjold var på vei utover mot de øvrige fartøyene.
Nevnte KNM Thor Heyerdahl, KNM Skjold og KV Nornen
er de norske fartøyene som eskorterer hangarskipet.
To politibåter var dessuten på vei i relativt stor fart ut Oslofjorden grytidlig fredag.
– Vi har sagt at skipet kommer fredag, men kan av
sikkerhetsmessige årsaker ikke kommentere nærmere, var pressekontakt i
Forsvaret, oberstløytnant Stine Barclay Gaasland, sin kommentar ved femtiden
fredag morgen.
Den gigantiske amerikaneren fikk mange til å sperre opp øynene sist den kom innover Oslofjorden.Foto: Javad Parsa / NTB
Har øvd utenfor kysten
Forrige gang det enorme skipet var i Norge, var i slutten av mai
2023, da det kom på et overraskende besøk. Den gang gikk folk mann av huse for
å se det seile inn Oslofjorden og ankre opp ved Malmøya i Bunnefjorden.
Siden slutten av august har hangarskipet, med sine
støtteskip kalt Gerald R. Ford Carrier Strike Group, drevet trening utenfor
Norge sammen med KNM Thor Heyerdahl og logistikkskipet KNM Maud. Også tyske og
franske maritime styrker har deltatt i øvelsen.
Hangarskipet med støttefartøy har operert utenfor kysten av
Nordland, mens andre fartøy i gruppa har øvd i havområdene nord for Finnmark.
USS Gerald R. Ford er verdens største hangarskip og det
første av en ny type for den amerikanske marinen da det ble sjøsatt i 2013.
Det er snakk om svært store dimensjoner på et amerikanske hangarskipet, som er verdens største.Foto: Javad Parsa / NTB
Det er 333 meter langt. Bredden er på 41 meter ved
vannlinjen, mens flydekket er 78 meter bredt. Det drives av to atomreaktorer og
har en toppfart på over 30 knop. De fire propellene i bronse veier 30 tonn hver
og er 6,4 meter i diameter.
Det har kapasitet for opptil 90 fly og helikoptre. Skipet
har et mannskap på 4500 personer.
I fjor kom det noe mindre søsterskipet USS Harry S. Truman
på besøk til Oslo, også den som en høflighetsvisitt etter å ha deltatt på
øvelse i norsk farvann.
Forrige gang USS Gerald Ford besøkte Oslo måtte Kystverket
vurdere om det var mulig for hangarskipet å seile helt inn Oslofjorden. To
loser måtte følge med ferden inn til hovedstaden.