Fra forrige Oslo-visitt da ansatte ved Heidi's Bier Bar forsøkte å lokke amerikanske soldater som ikke hadde hatt fast grunn under beina på månedsvis til å legge turen innom sentrumsbaren idet de fikk gå i land i Oslo. Mannskapet om bord på det amerikanske hangarskipet USS Gerald R. Ford og de andre amerikanske båtene teller tusenvis til sammen. Nå inntar amerikanske soldater igjen den norske hovedstaden.

Snudde byen «på hodet» og fikk folk til å strømme til – nå skjer det igjen

– Kan av sikkerhetsmessige årsaker ikke kommentere.

Publisert

Godt og vel to år har gått siden mastodonten av et skip, USS Gerald R. Ford, kom seilende innover Oslofjorden for første gang og nær sagt skapte oppstandelse.

Skuelystne møtte opp i hopetall for å ta en nærmere titt på det som er verdens største hangarskip.

Det var vanskelig å ikke legge merke til giganten for folk i Oslo den gangen.

Mannskapet om bord på det amerikanske hangarskipet og de andre amerikanske båtene i følget fikk for øvrig gå i land i Oslo etter flere måneder på sjøen og sørget med det for ekstra liv i byen.

Heidi's Bier Bar ved Rådhuset var blant bedriftene i utelivet som tok grep for å møte pågangen sist gang tusenvis av amerikanske soldater toget inn i Oslo da de utvidet åpningstidene, oppbemannet kraftig og godtok dollar som betaling.

Nå har USS Gerald R. Ford igjen kurs mot Oslo.

Det amerikanske hangarskipet sett fra Ekebergskrenten sist gang det besøkte Oslo for drøyt to år siden.

I ytre Oslofjorden grytidlig fredag

Tidlig fredag morgen befant hangarskipet seg i ytre Oslofjord, mellom nasjonalparkene Færder og Hvaler.

På nettsiden Marine Traffic har skipet navnet US Govt Vessel. Det er ikke ytterligere navngitt, men en rekke av bildene som ligger på skipsbeskrivelsen er av USS Gerald Ford da fartøyet besøkte Oslo for to år siden.

Det norske kystvaktfartøyet KV Nornen lå, ifølge nettsiden, rett bak det amerikanske skipet, som holdt ni knop nordover, med fregatten Thor Heyerdahl ved siden. Den tyske fregatten Baden-Württemberg lå lenger inn, mens den norske korvetten KNM Skjold var på vei utover mot de øvrige fartøyene.

Norske følgefartøy

Nevnte KNM Thor Heyerdahl, KNM Skjold og KV Nornen er de norske fartøyene som eskorterer hangarskipet.

To politibåter var dessuten på vei i relativt stor fart ut Oslofjorden grytidlig fredag.

– Vi har sagt at skipet kommer fredag, men kan av sikkerhetsmessige årsaker ikke kommentere nærmere, var pressekontakt i Forsvaret, oberstløytnant Stine Barclay Gaasland, sin kommentar ved femtiden fredag morgen.

Den gigantiske amerikaneren fikk mange til å sperre opp øynene sist den kom innover Oslofjorden.

Har øvd utenfor kysten

Forrige gang det enorme skipet var i Norge, var i slutten av mai 2023, da det kom på et overraskende besøk. Den gang gikk folk mann av huse for å se det seile inn Oslofjorden og ankre opp ved Malmøya i Bunnefjorden.

Siden slutten av august har hangarskipet, med sine støtteskip kalt Gerald R. Ford Carrier Strike Group, drevet trening utenfor Norge sammen med KNM Thor Heyerdahl og logistikkskipet KNM Maud. Også tyske og franske maritime styrker har deltatt i øvelsen.

Hangarskipet med støttefartøy har operert utenfor kysten av Nordland, mens andre fartøy i gruppa har øvd i havområdene nord for Finnmark.

Verdens største

USS Gerald R. Ford er verdens største hangarskip og det første av en ny type for den amerikanske marinen da det ble sjøsatt i 2013.

Det er snakk om svært store dimensjoner på et amerikanske hangarskipet, som er verdens største.

Det er 333 meter langt. Bredden er på 41 meter ved vannlinjen, mens flydekket er 78 meter bredt. Det drives av to atomreaktorer og har en toppfart på over 30 knop. De fire propellene i bronse veier 30 tonn hver og er 6,4 meter i diameter.

Det har kapasitet for opptil 90 fly og helikoptre. Skipet har et mannskap på 4500 personer.

I fjor kom det noe mindre søsterskipet USS Harry S. Truman på besøk til Oslo, også den som en høflighetsvisitt etter å ha deltatt på øvelse i norsk farvann.

Forrige gang USS Gerald Ford besøkte Oslo måtte Kystverket vurdere om det var mulig for hangarskipet å seile helt inn Oslofjorden. To loser måtte følge med ferden inn til hovedstaden.

Powered by Labrador CMS