DEBATT
– Vi forventer at Ruter tar ansvar for en trygg og stabil bussdrift gjennom vinteren, sier Ingeborg Bjørnevik, fra Frp i Oslo.
Foto: Truls Nygård / NTB og Fremskrittspartiet
– Vinteren krever et robust kollektivsystem. Ruter og byråden er dårlig forberedte
Ruter overså signalene fra de som faktisk drifter bussene. På politisk bestilling la de opp til urealistiske krav om nullutslippsløsninger. Det er kritikkverdig.
Vinteren kommer til Oslo hvert år, og det sier seg selv at
vi må ha et kollektivsystem som er rustet for minusgrader. Fremskrittspartiet har
lenge tatt til orde for at dieselbusser må være i beredskap i vinterkulda. Det
er derfor positivt at Ruter nå endelig viser vilje til å få dette på plass.
Det som er kritikkverdig, er at Ruter har oversett signalene
fra de som faktisk drifter bussene. På politisk bestilling har de lagt opp til
urealistiske krav om nullutslippsløsninger, og det er mye av årsaken til
problemene med bussdriften gjennom vinteren.
Når byråden fortsatt nekter å innse at kaoset skyldes et
teknologivalg, finner vi dette svært merkelig.
Ruter lyttet ikke
Vi har vært vitne til en for rask omstilling til elbusser.
Teknologien har ikke vært tilstrekkelig utprøvd for norske vinterforhold, og
byrådens etat har vært mer opptatt av å drive utenrikspolitikk enn å sikre et
godt kollektivtilbud til Oslos innbyggere.
FrP noterer seg at Ruter lover bot og bedring, og at de nå
skal diskutere tiltak i dialog med bussoperatørene. Dette er et skritt i riktig
retning, men, som det fremkom i høringen, har Ruter tidligere ikke lyttet godt
nok til råd fra egne underleverandører – tre av dem advarte blant annet mot
elektrisk oppvarming.
FrP forventer nå at Ruter tar ansvar for en trygg og stabil
bussdrift gjennom vinteren, slik at Oslos innbyggere kan stole på
kollektivtilbudet selv når gradestokken kryper nedover.