Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Med høstens utvidelse til bydelene Nordstrand, Søndre Nordstrand, Grorud og Stovner er det rosa busser i 11 av Oslos bydeler.
- Utvidelsen åpner for at langt flere kan reise på kryss og tvers lokalt, for eksempel i Groruddalen og sør i Oslo, men også for at man kan legge ut på langtur i egen by, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen i en pressemelding.
- Jeg vet ikke om noen annen hovedstad som kan by på noe liknende, sier han.
Rosa busser, eller aldersvennlig transport, er tilrettelagt transporttjeneste for innbyggere over 67 år som har vansker med å reise med ordinær kollektivtransport.
Tilbudet er for dem som er hjemme på dagtid og trenger transport for å gjøre ærender, gå på besøk eller bare ønsker en tur ut, skriver Ruter.
Med utvidelsen til fire bydeler i nord og sør, er det kun i de tre sentrumsbydelene Frogner, Grünerløkka og Gamle Oslo at Ruter ikke tilbyr aldersvennlig transport.
Dette er bydelene som iløpet av høsten har rosa busser Alna, Bjerke, Nordre Aker, Vestre Aker, Sagene, Østensjø, Ullern, Søndre Nordstrand, Nordstrand, Grorud og Stovner.
Antallet rosa busser øker fra 16 til 27, og den forhåndsbestilte reisen foretas med en helt vanlig Ruter-billett.
*Se hvordan du bestiller nederst i denne artikkelen.
- Enten man vil ta seg en tur på nærbutikken, ta med barnebarnet på stranden, besøke et shoppingsenter på den andre siden av byen, eller alt dette og mye mer på en gang, så kan man nå bruke aldersvennlig transport med en helt vanlig Ruter-billett rundt hele byen, sier Reitan Jenssen.
Om ikke lenge er ikke Ruters rosa busser rosafarget lenger.
- Årsaken er at vi skal bruke materiellet vårt mer lønnsomt, og dermed sette bussene inn i annen form for transport når de ikke kjører eldre, sier Ruters kommunikasjonsdirektør Elisabeth Skarsbø Moen.
- Dermed må de ha en nøytral farge, forklarer hun.