Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
Obos legger ned den populære appen Nabohjelp fra nyttår
Fra nyåret vil den populære appen Nabohjelp kun være tilgjengelig som Obos-medlem gjennom deres egne app, Vibbo. — Noen synes kanskje at det er dumt, men vurderingen er at det blir det smarteste å gjøre, sier kommunikasjonsdirektør i Obos, Thomas Skjennald.
I den populære appen «Nabohjelp» kan brukere søke etter hjelp og spørre andre i området etter alt fra lån av kjøkkenredskaper og verktøy, til bærehjelp og tips til lokale arrangementer.
Men fra fra nyåret vil appen forsvinne for alle som ikke er Obos-medlemmer. Det er Obos-appen «Vibbo» som fremover vil få den eksklusive retten til å drive tjenesten fremover.
- Les også: - I år har jeg tilbrakt julaften på Ullern helsehus, forteller helsebyråd Robert Steen (Ap)
— Det smarteste å gjøre
I appen Vibbo samles all informasjon om ditt borettslag eller sameie, men er kun for de som bor i Obos-borettslag.
— I løpet av første kvartal i 2023 flytter «Nabohjelp» inn i «Vibbo», som er en applikasjon som brukes av borettslag med mange av de samme funksjonalitetene som «Nabohjelp», sier kommunikasjonsdirektør i Obos, Thomas Skjennald til Børsen.no
Det var Obos som lanserte appen allerede i 2017, og 170 000 personer har lastet den ned siden den gang. Den vil fortsatt kunne brukes, men kun om man bor i et Obos-borettslag.
Skjennald sier videre at noen kanskje vil reagere på at de legger ned, men at Obos tror det er det beste på sikt.
— Appen blir værende gjennom jula og i starten av 2023, men vi vil også ta med oss de funksjonene inn i «Vibbo». Noen synes kanskje at det er dumt, men vurderingen er at det blir det smarteste å gjøre på sikt slik at vi kan utvikle tjenesten bredere, sier Skjennald.
Mener Nabohjelp og Vibbo ble for like
— Obos er forretningsfører for over 5000 borettslag og alle de vil ha muligheten til å benytte seg av den, fortsetter Skjennald.
Grunnen til at Obos nå avvikler appen er fordi «Nabohjelp» og «Vibbo» begynner å bli for like, forklarer Skjennald.
— Man har utvikla to plattformer der man ser store likheter, de har noen av de samme funksjonalitetene og da velger vi å samle kreftene rundt en plattform.
— Vi jobber med å utvikle plattformen slik at man kan åpne for nabohjelp-tjenester mellom flere borettslag, sier Skjennald avslutningsvis.