Gangbrua til Sørenga lever på lånt tid, om Oslo havn får viljen sin. Foto: Anders Høilund

Om to år ønsker Oslo havn at gangbrua til Sørenga skal vekk

Gangbrua til Sørenga har fått to nye år. Men nå planlegger Oslo havn en kai for lokalbåter ved det nye Munch-museet. Det kan besegle flytebruas skjebne.

Publisert

I 2011 tok Sørenga Utvikling initiativet til å sette opp en provisorisk pongtongbru mellom Sukkerbiten ved Operaen og Sørenga. Brua var en kjapp og trivelig spasertur fra sentrum og over til Sørenga,

Brua er populær, og på en fin sommerdag kan det være opptil 30 000 passeringer over brua. I høst kom det signaler om at brua måtte fjernes, siden ingen ville ta ansvaret som eier av brua. men om noen dager, fra nyttår, tar bymiljøetaten over driften av flytebrua.

Gir tillatelse i to år

Brua står imidlertid på lånt tid. Når Munch-museet står ferdig i Lambda, er det planlagt en kai for lokal båttrafikk på innsiden av der brua går nå. Derfor vil ikke Oslo havn at brua skal stå lenger enn to år, altså fram til nyttårsaften i 2019.

I et brev til bymiljøetaten, datert 19. desember, skriver Oslo havn KF følgende: "Det er planlagt med kai for lokaltrafikk på innsiden av broa i forbindelse med Munchmuseet, noe som vil komme i konflikt med den eksisterende broa. Oslo Havn KF ser det av den grunn naturlig og gi tillatelsen for to år, frem til 31.12.2019. Dette samsvarer også med uttalelsen gitt fra HAV Eiendom, som vi støtter."

Det planlegges en kai for lokalbåter ved Munch-museet. Da vil flytebrua måtte vike. Foto: Anders Høilund

Brua kan åpnes og lukkes

Plan- og bygningsetaten sier følgende om den midlertidige tillatelsen til brua:

— Begrunnelsen er at tiltaket er tidsbegrenset og ikke berører forhold av negativ betydning for annen trafikk og drift på Oslo havn. Tiltaket synes også nødvendig for å gi beboerne og besøkende på Søreng-utstikkeren kort og sikker atkomst mot sentrum mens Bispevika med fremtidig havnepromenade er anleggsplass.

Utbyggerne vil ha sporadiske behov for å frakte utstyr sjøveien til byggeplassene på kaia. Til det formålet er det laget en åpningsmekanisme som gjør at brua kan åpnes og lukkes på kort tid. Brua er hengslet og åpnes på kort tid med en slepebåt.

Byggearbeidene i Bispevika, mellom Sørenga og Munch-museet, vil fortsette i minst seks år til. Heller ikke gangveien langs sjøfronten, den såkalte havneparaden, vil stå klar på flere år.

Powered by Labrador CMS