elsykkel ketil solvik-olsen og abid raja
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen transporterer Venstre-politiker Abid Raja i transportsykkelen. Illustrasjonsfoto: Norsk Elbilforening

– Det har aldri vært så farlig å bevege seg i Oslos gater til fots som nå

Syklister har nå fått fri tilgang til å sykle hvor de vil og hvordan de vil. Enveiskjørte gater, rødt lys, fortau – spiller ingen rolle. Jeg etterlyser en form for førerkort for elsykler og elsparkesykler.

Ingunn Sakshaug
Ingunn Sakshaug bor på Skillebekk og er daglig leder hos Tumlare Corporation AS. Hun er styremedlem i Ruseløkka/Skillebekk Beboerforening.

For å gjøre det helt klart fra starten – jeg er ikke imot sykler. Sykkel er et fantastisk fremkomstmiddel. Men med den utviklingen vi nå ser i Oslos gater, er sykkelen blitt det fremkomstmiddelet som forårsaker størst irritasjon og sinne blant byens beboere. Hvorfor har det blitt slik?

Byrådets politikere går iherdig inn for å gjøre Oslo bilfritt. Bilen skal bort, ut fra byens gater og byrom. Helst skal alt innenfor ring 3 være bilfritt. Men sykler skal de ha. Alt skal foregå på sykkel: lastesykler, elsykler, bysykler, tursykler – variasjonene er mange.

Men hva er i ferd med å skje i byens gater? Syklister har nå fått fri tilgang til å sykle hvor de vil, hvordan de vil. Enveiskjørte gater, rødt lys, fortau – spiller ingen rolle. Er du på sykkel, er det fritt frem. Dette skaper daglig mange farlige situasjoner for de gående.

Livsfarlige eltransportsykler

Tidligere var det slik at når du var på sykkel, var du å beregne som kjørende. Nå er det ikke slik lenger. Fotgjengere kan ikke bare se i en retning når de skal krysse en enveiskjørt gate lenger, for det kommer syklister i full fart mot kjøreretningen. Har du grønt lys i et fotgjengerfelt, må du allikevel se deg godt om, for plutselig kommer det en syklist i full fart på rødt i kjøreretningen.

Det har aldri vært så farlig å bevege seg i byens gater til fots som nå. Og det som gjør det enda farligere er elsyklene, som kommer i stor fart og i tillegg er større og tyngre enn en vanlig tur- eller bysykkel. Har du noen gang blitt påkjørt av en eltransportsykkel? Det er som å bli påkjørt av en bil!

Syklistene får carte blanche

Hvor er reglementet som dagens syklister skal forholde seg til?

Sykkelfelter er laget eller under utarbeidelse, noe det brukes enorme pengesummer på. Men syklistene sykler fremdeles på fortauet rett ved siden av, og ikke på sykkelfeltet. Det burde bøtelegges. Er det et sykkelfelt, bør det være påbudt at syklister sykler der.

Over alt i bybildet, hvor skiltjungelen nå har vokst seg stor, ser vi skiltene «Unntatt sykkel.» Byrådet har med dette gitt syklistene carte blanche når det gjelder hvor de kan bevege seg. Men med dette er det ikke sagt at syklistene har carte blanche på hvordan de skal oppføre seg i trafikken.

Jeg etterlyser en holdningskampanje og gjerne en form for førerkort for elsykler og elsparkesykler, som vil gjøre førerne av tohjulingene mer oppmerksomme på hvordan de skal bevege seg og oppføre seg i bybildet.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer