I kampanjen viser Ruter mangfoldig kjærlighet ved å portrettere en rekke kjærestepar med ulike historier og variert bakgrunn. Portrettene er å se over alt hvor folk ferdes på kollektivtransport i byen, trikk, T-bane, buss og utendørs.
– Vi ønsker å bidra der vi kan til at Oslo blir en bra by å bo i. Er det noe som kjennetegner en bra by å bo i, så er det toleranse – at det er plass til alle. Nærmere bestemt kjærlighet mellom to mennesker på tvers av så vel bydelsgrenser som kulturelle, sosiale, religiøse og etniske skillelinjer. Det alle har til felles, er at de knyttes sammen av Ruter, sier markedsansvarlig Yvonne Waage hos Ruter til Kreativt forum.
Foto: Morten Krogvold
Ruter knytter folk sammen
Det er fotograf Morten Krogvold som har tatt bildene og reklamebyrået SMFB som står bak ideen til kampanjen, som er at mennesker møtes på tvers av bydelene i Oslo, fordi Ruter frakter oslofolk rundt i byen.
– Da jeg var barn på 50-tallet, vokste jeg opp på Lille Langerud ved Østensjøvannet. Hva som foregikk på Frogner, visste jeg knapt – Bærum var det samme som Bergen. Denne kampanjen skal vise frem mennesker som har møtt hverandre, selv om de bor på forskjellige steder i Oslo sier Krogvold på bloggen sin.
Annonse
– Selve Oslo er ikke stor, men det er store forskjeller i byen – fra Vestli til Holmenkollen er det cirka tolv års forskjell i levetid! påpeker han.
Foto: Morten Krogvold
Skeiv kjærlighet
I kampanjen portretteres flere skeive par.
– Ruter har fått veldige mange gode tilbakemeldinger og tommel opp fra folk som liker kampanjen, det er vi veldig glad for. Det er mye kjærlighet blant Oslo-folk, sier Cathrine Myhren kommunikasjonsrådgiver i Ruter til Blikk.
Alle bildene vil vises på en utstilling på Oslo S første uka i april.