Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
– Det er Olav Thons ønske at Torggata skal være litt annerledes. Gata skal ikke se ut som et kjøpesenter
– Flere større butikkjeder, som Varner, Jack & Jones og Vero Moda, presser på for å komme inn i Torggata. Men vi sier nei, selv om vi kunne fått inn dobbelt så høy husleie og hatt mindre bryderi.
Eiendomssjef hos Olav Thon, John Braastad, forteller at eiendomsgiganten har sine egne planer for Torggata. Disse planene står delvis i motsetning til tendenser VårtOslo har meldt om tidligere, der småforretninger presses ut av kjedebutikker og høy husleie.
– Olav sier: Noen ganger må vi tenke med hjertet, ikke med hodet. Har du én eiendom kan du være superkommersiell, men har du 100 eiendommer, må du tenke langsiktig og ta samfunnsansvar. Siden vi eier såpass mye i Torggata, ønsker vi å sette et eget preg her. Det er kostnadskrevende og ødeleggende for gata å skifte konsepter hele tiden, sier Braastad.
Kunne tjent det dobbelte
Eiendomssjefen forteller at flere store butikkjeder presser på og ønsker seg inn i Torggata. De er villige til å betale mye mer enn butikkene som leier lokaler der i dag.
– I enkelte lokaler kunne vi tjent dobbelt så mye som vi får inn i dag. For eksempel 7-8000 kroner per kvadratmeter i stedet for 4000. I tillegg er det langt mer arbeidskrevende med de små spesialbutikkene.
Drives av enkeltpersoner, ikke kjeder
Faktisk har Thon en rekke leietakere blant de større kjedene i Torggata: Clas Ohlson, Gina Tricot og Normal. Men disse holder til på strekningen fra Glassmagasinet til Youngstorget.
– I den andre enden av Torggata, fra Youngstorget til Hausmannsgate, forsøker vi å gi gata et særpreg. Her ønsker ikke Thon tradisjonelle aktører, som Hennes & Mauritz. Vi ønsker ikke at Torggata skal se ut som et kjøpesenter eller som Karl Johan. Mer særartede konsepter gjør at folk får lyst til å oppholde seg i Torggata, ikke bare gå gjennom. Men disse butikkene krever mye mer arbeid og betaler dårligere. Men det lever vi godt med, sier Braastad.
De enkeltstående konseptene Braastad tenker på, inkluderer butikker som Qomo, Hevn og Caps Lock og spisestedene Melt Grilled Cheese, Crowbar, Wünderburger og Peloton. Felles for disse er at de drives av enkeltpersoner, ikke kjeder.
Måtte fjerne skepsisen til Torggata
Braastad understreker at Thon stadig tenker kommersielt.
Vi har hatt noen av de samme butikkene som leietakere i 30-40 år. De får konkurrenter, og nye aktører utfordrer dem. Dette er en del av markedets tilbud og etterspørsel og noe vi må ta hensyn til.
– Hensikten med å få inn Starbucks i Torggata var for å få en kjent merkevare som kunne gå foran og åpne gata for andre butikker. Vi ville fjerne skepsisen til området. Det var nødvendig, siden flere butikkeiere sa til oss at de ikke turte å etablere seg her. Etterpå har det kommet en rekke nye butikker, forteller Braastad.
Blant tilskudd som er på vei inn i gata nevner han sportskjeden Sport Atleten, som kommer i lokalene til nedlagte Lyric Hifi. I Lee Jeans-lokalene kommer Samsung inn med reparasjon av mobiltelefoner.
– Folk må bruke butikkene
Han synes det er synd at kles- og blomsterbutikken Mustang Sally ikke klarte å drive lenger i Torggata.
– Gjennomgangstonen er at det er fine butikker i Torggata. Men da må folk også bruke dem. Flere av butikkene sliter veldig, selv om de er inne på lave leier.
– Det var litt synd at Burger King etablerte seg i gata. De brøt med ideen vår om å skape en annerledes gate. Shoe Corner vil vi ha tilbake, siden de har et bra konsept. Også avtalen med Cafe Provence har vi fornyet. Det samme gjelder Oslo Konditori, forteller han.