Fasaden til Freia sjokoladefabrikk på Rodeløkka (til. v.) og fjorårets regnbuevariant av Non Stop. Foto: Stig Rune Pedersen / Wikimedia commons / Freia
Fasaden til Freia sjokoladefabrikk på Rodeløkka (t.v.) og fjorårets regnbuevariant av Non Stop.

Freia-fabrikken på Rodeløkka stanset produksjon av regnbue-Non Stop før Oslo Pride

– En ren kommersiell beslutning, hevder Freia. Samtidig som Freias amerikanske morselskap Mondelez dropper mål om flere minoriteter og kvinner.

Publisert

De to siste årene har Freia hatt regnbuefarget Non Stop og melkehjerter med regnbuefarget emballasje i forbindelse med Pride-feiringen.

Slik blir det ikke i år, ifølge Dagens Næringsliv

– Salgspotensiale

– Det er en ren kommersiell beslutning basert på salgshistorikk og salgspotensiale, skriver kommunikasjonssjef Øyvind Olufsen i Freia i et svar til avisen om hvorfor de har kuttet ut regnbue-Non Stop i år.

Han forteller at melkehjerter i pride-farger var en del av pallen med regnbue-Non Stop, og derfor også bortfaller.

– Det er ikke kommersielt grunnlag for å videreføre egen pall med spesiell innpakning for dette produktet.

– Forsetter som før

Fjerningen av produktene skjer samtidig som Freia-eier Mondelez har gjort endringer siden fjor i sin årlige rapport om miljø, sosiale og forretningsetiske forhold (ESG).

Omtalen av arbeidet for likestilling og mangfold, og målene om flere minoriteter og kvinner i lederstillinger i selskapet, er borte, ifølge DN.

– Mondelez Norge kommer til å fortsette vårt arbeid på dette området som før, skriver Olufsen.

Han forteller også at Mondelez Norge hvert år har et eget kapittel i årsrapporten som redegjør for mangfolds- og likestillingsarbeidet. Rapporten for 2024 er ikke klar ennå.

Powered by Labrador CMS