DEBATT

– Jeg har erfart at byutviklingsprosjekter kan bli oppfattet som om de ikke bryr seg om å ta vare på og dyrke det som finnes på et sted, men heller vil erstatte dette med noe som er nytt og bedre, sier Cecilie Sachs Olsen.

– Debatten om Grønland raser, men hva kjennetegner egentlig god byutvikling?

Når jeg leser innlegg i Grønlands-debatten fra Oslo Urban Week og eiendomsbransjen legger jeg merke til en kjent måte å ordlegge seg på fra folk i maktposisjoner: «Utvikling» betegnes som noe utelukkende bra, noe som rett og slett er uunngåelig om man skal følge tritt med tiden og velferdssamfunnet.

Publisert

Debatten om byutvikling på Grønland raser. Temaet er kjent: byutviklere vil utvikle og forme noe nytt. Lokale ildsjeler vil bevare det som er.

Som byforsker har jeg lang erfaring med å undersøke konfliktene slike prosesser kan føre med seg. Jeg vil sette debatten mellom Oslo Urban Week og lokale ildsjeler på Grønland den siste tiden i et større perspektiv og spør: Hva kjennetegner god byutvikling? Svaret mener jeg er omsorg.

Husk, omsorgen står i sentrum

Forsker og feminist Joan Tronto gir et godt bilde på hva omsorg betyr. Hun sier at omsorgen som tradisjonelt var tillagt menn handlet om beskyttelse og midler. Når menn arbeidet og tok lønnsslippen med hjem, så ble det sett på som omsorg.

Men lønnsslippen er ikke omsorg i seg selv, den må gjøres om til rene klær, mat på bordet og et godt og trygt hjem. For å gjøre dette, så må man involvere seg i alle relasjonene til de det skal sørges for.

På lik linje kan man si at selv om bygninger gir husly, og byrom og veier skaper møteplasser og muligheter for mobilitet, så tilbyr ikke disse elementene omsorg i seg selv. Måten bygningen og veien tilpasser seg omgivelsene og konteksten de er satt inn i, hvordan de er bygd, hvem de skaper hjem og rom til og hvem de ekskluderer fra stedet – det er dette som avgjør hva slags omsorg bygninger, byrom og veier kan gi.

God byutvikling handler altså ikke om å kun tilby bygde strukturer, men om å pleie relasjonene til dem som påvirkes av disse.

Nærmiljøet blir et salgsprodukt

I min forskning har jeg erfart at det er en risiko for at byutviklingsprosjekter blir oppfattet som om de ikke bryr seg om å ta vare på og dyrke det som finnes på et sted, men heller vil erstatte dette med noe som er nytt og bedre. Ta for eksempel de mange «glossy» arkitekturrenderingene som brukes til å gi liv til arkitektvisjoner for fremtiden.

Her presenteres ofte fremtiden på sitt beste: under en blå middelhavshimmel, med en velplassert hipp sykkel og smilende innbyggere som svinger med shoppingposene. Disse bildene er ikke kun et kommunikasjonsverktøy, men også en reklame for salget og investeringsmuligheten i denne fremtiden.

Kritikere peker på at fremtiden her presenteres som et salgsprodukt til salgs for høystbydende. De mener at fremtiden blir sett på som et terreng som er tomt og derfor åpent for å bli tatt over av dem som har råd til det, uten hensyn til dem som allerede har sitt hjem i dette terrenget.

Da er det kanskje ikke så rart at mange ikke kjenner seg igjen i den fremtiden som blir presentert, eller enda verre, at mange ikke føler at utviklingen har plass til dem?

Utviklingen beskrives som en gave

Vi ser, dessverre, utallige eksempler på hvordan en utbyggerstyrt utvikling ikke har plass til alle og kan føre til dårligere levekår for sårbare og marginaliserte grupper: bylivet blir strømlinjeformet og kommersialisert, det som ikke passer inn i bildet av den perfekte byen blir gentrifisert og fortrengt.

Byplanlegger og teoretiker Peter Marcuse gjør en observasjon som jeg tenker er veldig sigende, han sier: «if you want to deal with homelessness by arranging it rather than ending it, you would be concerned with moving the homeless from where they are not wanted – parks, subways, bus terminals, train stations – to somewhere, anywhere, else».

Når jeg leser innlegg i Grønlands-debatten fra Oslo Urban Week og eiendomsbransjen legger jeg merke til en kjent måte å ordlegge seg på fra folk i maktposisjoner: «Utvikling» betegnes som noe utelukkende bra, noe som rett og slett er uunngåelig om man skal følge tritt med tiden og velferdssamfunnet.

Utvikling gagner «alle», det er en «gave», det er noe som kan brukes for å «løfte» et område. I disse formuleringene blir innbyggerne implisitt portrettert som en passiv og sårbar gruppe som mottar hjelp fra de ressurssterke utbyggerne.

Denne portretteringen gir liten plass til å forstå og ivareta de ressursene som allerede finnes på et sted, og til å dyrke og bygge opp om innbyggernes eget aktørskap og handlingskraft.

Det fins også tapere

Utvikling er ikke utelukkende bra for «alle». Det er sant som Rasmus Reinvang sier: «Når byen utvikles får alle sjelden viljen sin». Problemet er når utviklingen presenteres som et «vinn-vinn» narrativ der alle tilsynelatende er vinnere, uten at det i praksis anerkjennes at der det er vinnere finnes det alltid også tapere.

Forskning peker på hvordan særlig maktrelasjoner påvirker muligheten innbygger, lokalsamfunn, institusjoner og sosiale systemer har til å håndtere, navigere og styre utviklingen.

Samtidig indikerer denne forskningen at maktrelasjoner sjeldent er adressert og generelt er dårlig forstått i utviklingsdiskurser. Responsen fra Oslo Urban Week og eiendomsbransjen på Grønlands lokale engasjement er et godt eksempel på dette.

Midt i «vinn-vinn» narrativene som ofte følger i kjølvannet av byutviklingsprosjekter vies det liten oppmerksomhet til det faktum at forskjellige folk har meget forskjellig tilgang til beslutningsprosesser, kapital og ressurser, og det vises liten forståelse for at utviklingsprosesser kan oppleves meget forskjellig for ulike sosiale grupper.

Noen har makt til å definere

Det er viktig å påpeke at disse skeive maktrelasjonene ikke kun handler om formell makt i form av hvem som kan påvirke beslutninger og politiske føringer, men også hvem som har makt til å definere hva «god» byutvikling er i de offentlige diskursene som preger byutviklingsdebatten.

Her kan vi snakke om en form for «diskursiv autoritet» som gjerne er knyttet til profesjoner og ekspertsystemer. Dette gir utslag i at profesjoner, som byutviklere, utbyggere og andre fagfolk definerer spesielle problemer eller tema som sine særlige anliggender, der de påberoper seg spesialisert kompetanse og innsikt.

Mange argumenter for eller mot byutviklingstiltak (for eksempel høyhus) henger gjerne sammen med følelser og personlige referanser som vanskelig lar seg forene med faglige rasjonelle betraktninger.

Ved å insistere på å skille mellom fakta (objektive og rasjonelle argumenter) og vurderinger (subjektive og andre «ikke-rasjonelle» argumenter) blir det dermed lett for fagpersoner å ta eierskap over debatten og definere hva slags utvikling byen har bruk for.

Byutvikling har mye å lære

Jeg mener byutvikling har mye å lære av teorier rundt feminisme og avkolonialisering. Grunnleggende handler disse teoriene om å stille spørsmål knyttet til makt, anerkjennelse og marginalisering, og hvordan ulike identitetsfaktorer som kjønn, rase, etnisitet, klasse, seksualitet og funksjonsevne spiller inn.

Hva som er den gode by bør ikke defineres på forhånd av eksperter, men derimot utforskes i fellesskap, med plass til både fakta og følelser. Jeg finner det derfor betimelig å spørre: Hva kan du og jeg, som utviklere, planleggere og forskere, gjøre for å endre eksisterende makthierarkier og ulikheter i byutvikling?

Hvilke historier blir fortalt om byutvikling, av hvem, og med hvilke hovedpersoner? Hvem får lov til å være en del av historien rundt hva en by er og skal være, på hvilke premisser og ikke minst: hva har dette å si for hva vi tenker god byutvikling er og kan være?

PS: Denne teksten ble fremført under et folkemøte i regi av Oslo museum 22. mai: Grønland mot Goliat

Powered by Labrador CMS