DEBATT

– Selv mener jeg at det må bygges tunnel på strekningen. Det er den åpenbare løsningen, sier Christian Sørgjerd.

– Regjeringen kjører godstog over lokalmiljøet vårt

Fredag var en trist dag for Gamle Oslo. Regjeringen har satt seg i det største godstoget de fant, og de kjører tvers over Oslo kommune og bydelen vår.

Publisert

Det er ingen annen måte å beskrive nyheten. Den er klassisk Ap-arroganse. For nå blir det såkalt statlig plan for Bane Nors ønskede utbygging i Gamle Oslo bydel. Lokaldemokratiet settes til side.

I Aftenposten er det fremstilt som en gla'sak. Hvis du leser plansaken i det åpne arkivet til plan- og bygningsetaten, så fremgår den egentlige årsaken imidlertid tydelig. Oslo kommune har i flere møter krevd at Bane Nor skal ta støy mer på alvor.

Helt konkret har kommunen bedt om at planen skal utvides til å omfatte støyvurdering for hele strekningen gjennom Gamle Oslo. Bane Nor blånekter, de skjønner hva dette betyr. Regjeringen sier selv rett ut at dette er grunnen til overstyringen.

Flest tog i landet

På denne strekningen, fra Etterstad til Oslo S, går det i dag nær 800 tog i døgnet, samt godstogene. Det er den i særklasse største støybelastningen fra jernbane i hele landet. Midt i byen, tettbebygget område, med tusenvis av innbyggere og boliger. Den ønskede utbyggingen skal åpne for 20-25 prosent flere tog.

Støytiltakene fra jernbanen på denne strekningen er svært få, om noen overhodet. Og de stammer fra da Flytoget kom for 25 år siden. Siden den gang er antall togavganger flerdoblet.

Det er til å bli matt av! Det er ikke god byutvikling å binde opp enorme arealer midt i byen til jernbane i åpen trasé, som en massiv barriere av jern, pukk, gjerder og støy. Og på veien skal i tillegg Hylla, et av Oslos eldste boligmiljøer, rives. De eldste husene her kom faktisk før jernbanen.

For snart 30 år siden ble en tunnel-løsning ferdig utredet av jernbanemyndighetene. Men i tredje og siste stortingsbehandling ble den dessverre forkastet. Flytoget fikk tunnel mye av strekningen sin, under skog og mark. Men den siste biten, gjennom tett by, var åpen trasé tydeligvis greit.

Store svakheter i saksbehandlingen

I forrige runde ble reguleringsplanen for prosjektet opphevet av Statsforvalteren (2022). Det skjer omtrent aldri i store infrastruktursaker. Men det skjedde i denne. Statsforvalter påpekte store svakheter i saksbehandlingen.

Disse svakhetene var kjent for bystyret da det vedtok reguleringsplanen (2021). De var påpekt i forkant av ulike lokale folk, velforeninger, aksjonsgruppe og andre. De var omtalt i media.

Daværende byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG) og bystyreflertallet valgte å se bort ifra dem. Svaret kom kontant fra statsforvalter. Vedtaket de hadde fattet, var ulovlig.

Selv mener jeg at det må bygges tunnel på strekningen. Det er den åpenbare løsningen.

Men som bydelspolitiker for Rødt vil jeg samtidig berømme Høyre/Venstre-byrådet for å ha vært tydelige i denne saken og forsvart innbyggernes interesser mot staten. Da er det oppsiktsvekkende at Bane Nor og Ap-regjeringen ikke vil spille på lag med Oslo.

Powered by Labrador CMS