DEBATT
    
    
        – Selv mener jeg at det må bygges tunnel på strekningen. Det er den åpenbare løsningen, sier Christian Sørgjerd.
        Foto: Privat og Stian Lysberg Solum / NTB
    
    – Regjeringen kjører godstog over lokalmiljøet vårt
    Fredag var en trist dag for Gamle Oslo. Regjeringen har satt seg i det største godstoget de fant, og de kjører tvers over Oslo kommune og bydelen vår.
        
 
                        
                        
                        
    
    
    
Det
er ingen annen måte å beskrive nyheten. Den er klassisk Ap-arroganse. For nå
blir det såkalt statlig plan for Bane Nors ønskede utbygging i Gamle Oslo
bydel. Lokaldemokratiet settes til side.
I Aftenposten er det fremstilt som en gla'sak. Hvis du leser
plansaken i det åpne arkivet til plan- og bygningsetaten, så fremgår den
egentlige årsaken imidlertid tydelig. Oslo kommune har i flere møter krevd at
Bane Nor skal ta støy mer på alvor.
    
    
Helt konkret har kommunen bedt om at planen skal
utvides til å omfatte støyvurdering for hele strekningen gjennom Gamle Oslo.
Bane Nor blånekter, de skjønner hva dette betyr. Regjeringen sier selv rett ut at dette er grunnen til overstyringen. 
Flest tog i landet
På denne strekningen, fra Etterstad til Oslo S, går
det i dag nær 800 tog i døgnet, samt godstogene. Det er den i særklasse største
støybelastningen fra jernbane i hele landet. Midt i byen, tettbebygget område,
med tusenvis av innbyggere og boliger. Den ønskede utbyggingen skal åpne for
20-25 prosent flere tog.
Støytiltakene fra jernbanen på denne strekningen er
svært få, om noen overhodet. Og de stammer fra da Flytoget kom for 25 år siden.
Siden den gang er antall togavganger flerdoblet.
Det er til å bli matt av! Det er ikke god
byutvikling å binde opp enorme arealer midt i byen til jernbane i åpen trasé,
som en massiv barriere av jern, pukk, gjerder og støy. Og på veien skal i
tillegg Hylla, et av Oslos eldste boligmiljøer, rives. De eldste husene her kom
faktisk før jernbanen. 
    
    
For snart 30 år siden ble en tunnel-løsning ferdig
utredet av jernbanemyndighetene. Men i tredje og siste stortingsbehandling ble
den dessverre forkastet. Flytoget fikk tunnel mye av strekningen sin, under skog og mark. Men
den siste biten, gjennom tett by, var åpen trasé tydeligvis greit.
Store svakheter i
saksbehandlingen
I forrige runde ble reguleringsplanen for
prosjektet opphevet av Statsforvalteren (2022). Det skjer omtrent
aldri i store infrastruktursaker. Men det skjedde i denne. Statsforvalter påpekte store svakheter i saksbehandlingen. 
Disse svakhetene var kjent for bystyret da det
vedtok reguleringsplanen (2021). De var påpekt i forkant av ulike lokale folk,
velforeninger, aksjonsgruppe og andre. De var omtalt i media. 
    
    
Daværende byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG) og
bystyreflertallet valgte å se bort ifra dem. Svaret kom kontant fra
statsforvalter. Vedtaket de hadde fattet, var ulovlig.
Selv mener jeg at det må bygges tunnel på
strekningen. Det er den åpenbare løsningen. 
Men som bydelspolitiker for Rødt vil jeg samtidig
berømme Høyre/Venstre-byrådet for å ha vært tydelige i denne saken og forsvart
innbyggernes interesser mot staten. Da er det oppsiktsvekkende at Bane Nor og
Ap-regjeringen ikke vil spille på lag med Oslo.