Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
DEBATT
– Bussrutene i Groruddalen: Akk og Vea!
– Da bystyret i desember i fjor enstemmig (!) vedtok, som et resultat av innbyggerinitiativet jeg startet, at byrådet skulle legge fram forslag for å styrke de tverrgående kollektivforbindelsene i Groruddalen, trodde jeg faktisk vi hadde vunnet en viktig seier.
Når miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) nå har levert et notat på halvannen side til bystyret, og dette ikke inneholder et eneste konkrete forslag, skjønner jeg at det ikke er så enkelt.
Høyre/Venstre-byrådet mener tydeligvis at de kan slippe unna med å avspise sin oppdragsgiver bystyret med dette. Nå er det opp til våre oss selv, lokalpolitikere og samferdselspolitikerne i bystyret å vise at dette ikke er godt nok.
Fikk med hele bystyret
Innbyggerinitiativet var en reaksjon på ruteomleggingene innført 10. desember i fjor, som medførte kutt i busstilbudet på tvers av dalen og i flere øvre deler av dalen, og over 2.000 underskrifter ble samlet inn på rekordtid.
Vi fikk med oss hele bystyret på å be om et "forslag for å styrke de tverrgående forbindelsene i Groruddalen". Notatet fra Vea er ikke det.
Den første tredelen redegjør for vedtaket og prosessen. Den andre tredelen polemiserer mot at et enstemmig bystyre har lagt til grunn at det er et behov for dette, og kan derfor ikke tolkes på annen måte enn at hun mener et enstemmig bystyre ikke burde ha bedt om dette.
Den siste tredelen er en oppsummering av et notat fra Ruter, med åtte konkrete forslag, og sier bare at byrådet vil jobbe videre med disse.
Polemikk mot bystyret
Dette er ikke det bystyret ba om, nemlig et "forslag". Det er en uforpliktende og uprioritert gjennomgang av mulige tiltak Ruter har foreslått, uten noen som helst indikasjon på hva byrådet mener eller foreslår.
Polemikken mot bystyrets ønske om å styrke tverrforbindelsen mer enn antyder at byrådet ikke ønsker å prioritere dette, men hører mer på Ruter enn på sin oppdragsgiver bystyret.
Vi som initierte og signerte innbyggerinitiativet er dypt skuffet over at dette er alt som kommer ut av et enstemmig vedtak i bystyret. Vi trodde byrådet ville ta et enstemmig vedtak fra sin oppdragsgiver seriøst og faktisk legge fram et forslag, men innser nå at det var for optimistisk. Vi feiret for tidlig.
Innsparingen i driftsutgifter på de bussrutene som ble kuttet (25, 33, 67, 68, 61a og b, 64b) utgjør 30-40 millioner kroner i året (som ble brukt til å styrke andre ruter rundt Økern/Hovinbyen).
I Oslopakke 3 er det lagt in 10 millioner kroner i økte midler til bussruter i Groruddalen i 2025, og deretter 20 millioner kroner fra 2026, uten at det er spesifisert hvor disse skal brukes.
Dette er stusselig
Dette er altså ikke engang nok til å gjenopprette tilbudet slik det var før kuttene, og jeg frykter atbByrådet kan finne på å bruke også disse midlene i Økern/Hovin-området.
Ruters fire forslag til tiltak på kort sikt har nemlig bare en samlet rammet på 2,73 millioner kroner, altså bare 5-10 prosent av det som ble kuttet. Dette er stusslig, og verken nok til å bruke pengene som bevilges i Oslopakke 3 eller til å gjøre noe med de gjenværende 90-95 prosent av rutekuttene fra 10. desember i fjor.
Av de fire kortsiktige forslagene, så er forslag 4 meningsløs pengebruk, da buss 79 allerede dekker Haugerud T-Haugerudveien. Tiltak 1-3 er greie nok, men utilstrekkelige.
Linje 68 (forslag 1) ble kuttet med mer enn det som nå foreslås lagt inn igjen, så tilbudet vil fortsatt være dårligere enn før 10. desember i fjor. Buss 62 og 64 (forslag 2 og 3) utgjør en ubetydelig del av dagens tilbud, og justeringene blir derfor også ubetydelige.
Men for all del, det er bare å gjøre det. Notatet fra Ruter forholder seg ikke til mulighetene for å gjenopprette nedlagte linjer som 33 og 61a, eller opprinnelig trasé for ruten 25 fra Trosterudkrysset til Lørenskog stasjon. Siden dette er tilbud som har eksistert, må de være mulige å gjenopprette også på kort sikt.
Ruter uten god løsning
Dette burde vært vurdert opp mot de foreslåtte helt nye tiltakene, og dette hadde vært tiltak som, i motsetning til tiltak 1-4, faktisk hadde monnet, særlig på tverrgående tilbud (rute 25 og 33).
Forslag 5 og 6 er positive, men det sies ikke noe om hva som menes med "mellomlang sikt". Dette er tiltak som må kunne gjennomføres på kort sikt hvis det er politisk vilje til det.
Med henhold til forslag 5, så må forslaget om å forlenge linje 65 fra Furuset T til Linderud T vurderes opp mot å gjenopprette gammel rute for linje 25.
Ruter viser ikke noe sted til hvorfor det å forlenge linje 65 er en bedre løsning. Men det viktigste er at det blir et bedre tilbud mellom Furuset og Linderud, ikke om det skjer i form av linje 25 eller 65.
Vurdere andre aksjonsformer
Ruter sier mellomlang sikt fordi det kreves utvidelse av bussparken. Gitt bevilgninger, bør dette være mulig å få til allerede på kort sikt. Dette må derfor komme inn in 2025-budsjettet.
Så lenge byrådet ikke viser handlekraft og det er usikkert om bydelspolitikere og bystyret evner å holde dem i øra, må vi kjempe videre for å få et anstendig busstilbud her i dalen.
Jeg anbefaler derfor alle å bli med i Facebook-gruppa: Kollektivopprøret i Groruddalen.
Hvis vi ikke snart blir hørt må vi vurdere andre aksjonsformer enn bare å snakke pent med våre folkevalgte.