Når kald, tung luft blir liggende over bakken under
varmere luft, kan forurensede partikler og gasser fra blant annet vedfyring,
biltrafikk og veistøv bli «fanget» under «lokket» av varmere luft – og slik
holde seg nærmere bakken.
Det fremkommer av samlesiden for offentlig informasjon om
lokal luftkvalitet, Luftkvalitet i Norge, som
Miljødirektoratet, Meteorologisk institutt, Folkehelseinstituttet, Statens
vegvesen og Helsedirektoratet sammen står bak.
Varselet baserer
seg på beregninger utført av Meteorologisk institutt.
Annonse
Gjeldende varsel for luftforurensning for Oslo tirsdag og onsdag.Kilde: Luftkvalitet i Norge
– Den vanligste årsaken
Når det kommer til det gjeldende Oslo-varselet, understrekes
det at den høye luftforurensningen gjelder enkelte steder, og at luftkvaliteten
kan variere etter hvor du befinner deg i byen.
– Svevestøv er den vanligste årsaken til dårlig luftkvalitet
i Norge, og de viktigste lokale kildene til svevestøvet er veitrafikk og
vedfyring, opplyser sjefingeniør luftkvalitet i
bymiljøetaten, Susanne Lützenkirchen, til VårtOslo.
– Nivåene er som forventet på denne tiden av året og under
disse værforholdene, legger hun til.
Bymiljøetatens sjefingeniør for luftkvalitet, Susanne Lützenkirchen.Foto: Privat
– Vil trolig bli verre
– Det vil vanligvis forekomme perioder i løpet av vinteren
med verre luftkvalitet enn det vi har nå; det kan skje hvis det blir enda
kaldere i en lang periode eller når mye veistøv har samlet seg opp når snøen
smelter om våren, forklarer Lützenkirchen videre.
– Perioder med vedvarende rødt nivå vil forekomme noen uker
til sammen hver vinter, typisk i perioder med kaldt, tørt og vindstille vær,
eller når hovedveiene tørker opp om våren og avgir oppsamlet støv fra vinteren,
utdyper hun.
«Betydelig helserisiko: Helseeffekter forekommer hos
astmatikere og personer med andre luftveissykdommer eller hjertekarsykdommer.
Luftveisirritasjoner og ubehag kan forekomme hos friske personer», er meldingen
som ledsager varselet om høy luftforurensning i Oslo.
– Merk at ved rødt nivå er fortsatt utendørs fysisk
aktivitet anbefalt for de fleste, men personer med underliggende sykdommer som
kan forverres av luftforurensning bør ta noen forholdsregler, understreker bymiljøetatens sjefingeniør for luftkvalitet med henvisning til helserådene knyttet til de ulike forurensningsklassene.
Under ser du oversikten med rådene som gjelder for rødt nivå.
Dette er helserådene som gjelder når den varslede luftforurensningen er høy.Kilde: Luftkvalitet i Norge
– Lokale variasjoner
Luftkvalitet i Norge sitt kart viste tirsdag ettermiddag at store
deler av Oslo var merket i gult, som symboliserer moderat luftforurensning, samt
noe i rødt. Videre utover er det på sin side hovedsakelig øst og vest i Oslo det
er mest gulfarge eller rødfarge å se på kartet.
Lützenkirchen svarer følgende når det kommer til at det kan se
ut til at det er vestkanten og østkanten som skiller seg ut:
– Vi har disse dagene ikke sett store forskjeller mellom øst
og vest og forventer ikke det heller. Det kan være noen lokale variasjoner på
grunn av vær- og vindforhold.
– Det ventes mest forurensning langs de mest trafikkerte
veiene og rundt tunnelmunninger, samt i områder med vedfyring, forklarer hun
videre.
Oslo og omegn var tirsdag ettermiddag blant områdene i landet med dårligst luftkvalitet.Kilde: Luftkvalitet i Norge
«Trange gaterom med betydelig trafikk, som Bygdøy allé, er
spesielt utsatt i tillegg til områder langs de mest trafikkerte veiene som E6,
E18 og Ring 3», het det da.
Bållukt som følge av fyring er for øvrig et ikke ukjent
fenomen blant annet på Frogner-kanten.
I fjor påpekte statsmeteorolog Terje Alsvik Walløe at
luftforurensningen hadde vist seg å være verst i de vestlige delene av Oslo
sentrum der det fyres i gamle bygårder og boliger med peis og pipe i tettbygde
strøk.
Luftkvalitet i Norge oppgir i sitt Oslo-varsel at modellen med
kart og graf ser ut til å vise for lave forurensningsnivåer for onsdag
19. november.
– Det forventes i utgangspunktet noe av det samme nivået på
onsdag som i går og i dag. Dette er imidlertid noe avhengig av hvor mye nedbør
og vind det blir, forklarer bymiljøetatens sjefingeniør for luftkvalitet.
– Hvis det blir vått på veiene vil det dempe svevestøvet om
dersom det blir mer vind kan dette føre til bedre utlufting og dermed mindre
luftforurensning. Det ser ut til at vind og eller nedbør påvirker
modellresultatene, avslutter hun.