DEBATT

Mari Rise Knutsen (Rødt) Foto: Arnsten Linstad
– Bystyret har vedtatt at alle byens innbyggere skal ha like muligheter til å leve gode og meningsfulle liv, uttrykker Mari Rise Knutsen (Rødt).

Ruter-kuttet: – Folk trenger folk og ikke bare apper

Innimellom er det slik at folk faktisk trenger å møte ekte mennesker som er der for å hjelpe.

Publisert

Vi i Rødt ble sterkt opprørt da vi fikk høre at Ruter sier opp servicepunkt-avtalen med Sporveien, som fører til at 13 ansatte mister jobben og folk i byen vår får et dårligere tilrettelagt kollektivtilbud.

Gjennom året oppsøker folk de tre servicepunktene for kollektivtransporten i Oslo mer enn 250.000 ganger. 

– Menneskelig hjelp

På Jernbanetorget, Nationaltheatret og Majorstua har det sittet folk som kan svare på alt fra spørsmål om kjøp av billetter, reiseruter, hittegods, reisegaranti, refusjoner, aktivering av app på mobil, hvordan komme seg fra A til B under ombygging av holdeplasser og stasjoner og mye, mye mer.

Servicepunktene har vært drevet for Ruter av Sporveien, og bidrar til å gjøre kollektivtilbudet i byen vår tilgjengelig for personer som av ulike grunner trenger bedre og mer menneskelig hjelp og veiledning enn det Ruters egen app kan tilby. 

Likevel sier det fylkeskommunale selskapet Ruter nå at det vil avvikle tilbudet. De skal spare penger, og da får folk heller klare seg uten. 

– Milliardsum på konsulenter

Det rammer særlig folk med ulike funksjonsvariasjoner, folk som ikke har smarttelefon med internett og apper, barn, eldre, turister og andre som skal benytte Oslos kollektivsystem for første gang.

Ruter sjøl har over 700 ansatte om vi inkluderer datterselskapet Tet Digital. Sistnevnte selskap brukte aleine 410 millioner kroner på innleide konsulenter i 2024 – ironisk nok i forsøk på å «redusere konsulentbruken». 

Ruter brukte i fjor over 1,2 milliarder på digitale tjenester og administrasjon – en tredel av kommunens bidrag til selskapet. Ruter mener at det er tilstrekkelig med Ruters eget servicepunkt på Jernbanetorget, men statistikken viser at rundt 200 000 henvendelser ble rettet til servicepunktene på Nationaltheatret og Majorstua. 

– En barriere

Innimellom er det slik at folk faktisk trenger å møte ekte mennesker som er der for å hjelpe – der de ER. Når Ruter nå sier opp avtalen med Sporveien om servicepunktene, så rammes 13 ansatte i førstelinja for byens kollektivreisende. 

Ruter begrunner oppsigelsen som et nødvendig tiltak for å spare penger. Dette er selskapet som ikke kjører en eneste meter kollektivtransport, har 700 ansatte og nettopp nå utlyser tre nye stillinger.

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) er tydelige på at for mange personer medfunksjonsnedsettelser i byen vår så kan digitale løsninger være en barriere.

«Verdens beste by»

Oslo bystyre vedtok for tre år siden at Oslo skal bli en traumeinformert by, som vil si en varm og inkluderende by med plass til alle, der tjenestene jobber aktivt med å møte innbyggernesbehov, slik at alle får like muligheter til å leve gode og meningsfulle liv. 

Høyre/Venstrebyrådet er ikke snauere enn at de lover Oslos innbyggere et «kollektivtilbud i verdensklasse» og vektlegger i sin byrådserklæring at kollektivtilbudet skal være godt og tilgjengelig.

Om vi virkelig skal kunne bli «verdens beste by» for alle - så må vi starte med å ta vare på folk, både de som trenger hjelp og veiledning gjennom menneskelige møter, og ikke minst de ansatte. 

– Åpenbart behov

Det er provoserende når beslutningstakere som ikke selv trenger tjenester som servicepunktene kan hjelpe med, avfeier verdien av dem. Det er kort vei mellom å avfeie folks behov, og det å avvise dem som mennesker med en naturlig plass i samfunnet vårt, akkurat slik de er.

For det er helt åpenbart behov for denne tjenesten. At ikke alle har dette behovet, er ikke en gyldig grunn til å avvikle det. De som bruker tjenesten, har gjort det fordi de trengte det – Ruter-appen er ikke svaret på alles problemer.

 Folk trenger folk – ikke bare apper!

Powered by Labrador CMS