Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Dette blir mulig ved hjelp av små sensorer som overvåker trafikken. Hvis en syklist kommer, sender trafikklysene et signal om at syklisten venter på grønt videre til neste trafikklys. Deretter starter en «grønn bølge» nedover veien.
Dermed må kryssende trafikk vente. Sensorene prioriterer allerede buss før bil. Systemet testes nå ut på Grünerløkka. Hvis prosjektet er vellykket, skal det trolig videreføres til andre deler av Oslo, melder NRK.
Oslo kommune er klare på at det er de som reiser mest miljøvennlig som skal prioriteres:
– Det er ikke plass til alle bilene, som altfor lenge har fått sette premissene for byutviklingen, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad fra Miljøpartiet De Grønne.
Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger er svært skeptiske til at syklister kanskje kan få mer grønt lys i trafikken enn bilistene.
– Dette er bare enda et pressmiddel for å få bilene ut av Oslo sentrum, sier bystyrerepresentant Cecilie Lyngby (FNB).
PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.