Egil Sundet (t.v.) og Ragnhild Grytten i Designindustrien overrekker Alexander Eskeland i Swims et bevis på at bedriften hans er årets merkevarebygger.Foto: Arash A. Nejad / Nye Bilder
Frogner-gründer står bak årets merkevare
– I en stadig mer fremoverlent og spennende designindustri, skiller Swims seg ut i år. De har bygget en fascinerende merkevare, sier Egil Sundet i Designindustrien.
Swims lager trendy regnbeskyttelse, blant annet regnstøvelen Dora, mokasinene Braided Lace Loafer og Swims klassiske kalosjer. Swims evner ifølge juryen å være trendy og urban, men samtidig tidløst og klassisk, noe som er et imponerende kunststykke.
– Det er en stor ære å vinne denne prisen. Den er en vitamininnsprøyting. Vi har akkurat kjøpt Swims tilbake fra amerikanske eiere, og fremover kommer det til å skje mye. Vi skal lage et enda tydeligere Swims-konsept, sier Alexander Eskeland, daglig leder i Swims i en pressemelding.
Swims vant Årets merkevarebygger. På bildene regnstøvelen Dora.Foto: Swims
Et tøft år
2020 har likevel vært vanskelig å for Swims, ifølfge Eskeland.
Annonse
– Dette har vært det tøffeste året i vår historie. I en tid der kunder ikke har kunnet betale oss og vi ikke har fått støtte fra verken bank eller statlige ordninger, har likviditeten vært et problem. Heldigvis har salget i Sverige og Norge reddet oss, sier han, ifølge en pressemelding.
Siden deres første kalosjer så dagens lys i 2006, har det skjedd mye for norske Swims. Kalosjene og resten av Swims-kolleksjonene selges i dag hos flere high end-butikker rundt om i verden.
Merket tar del i den italienske herremotemessen Pitti Uomo og selskapet tjener millioner, ifølge Hegnar. Swims hadde fem år i den ikoniske konseptbutikken Colette i Paris og finnes også i hjertet av Stockholm, ifølge Melk og Honning.