DEBATT
- Det forrige byrådet ga en klar beskjed til bileiere og ungdommer som ønsker å eie bil i byen: Vi er ikke ønsket her, skriver artikkelforfatteren.
Foto: Heiko Junge / NTB
- Å eie en bil i Oslo er ikke en rettighet, men vi bør ikke straffe de som velger det
- At ungdommer kan eie bil i Oslo har gått fra å være dyrt til å bli nesten uoppnåelig. Bak endringen ligger ikke bare økende priser, men også politiske beslutninger fra det forrige byrådet. Som har gjort det til nesten umulig å eie bil og parkeringsplass i byen.
Ungdommer som eier en bil i Oslo nærmer seg statussymboler som kun de med god
økonomi kan oppnå, mens de med lavere inntekt står overfor en realitet uten
reelle valgmuligheter.
Den strenge miljøpolitikken som mange partier fører, gjør
situasjonen enda mer polarisert uten å løse det underliggende problemet.
- Straffer kommende generasjoner
De
kommende generasjoner blir stadig mer straffet for å ta valg som skulle være
tilgjengelige for alle.
Desember
2022 markerte et vendepunkt for byen, da det rødgrønne byrådet fjernet
minimumskravet for parkering og innførte en maksgrense. Ett
år senere ser vi tydelige konsekvenser av denne beslutningen, og de er ikke til
fordel for flertallet i byen.
Prisene for faste parkeringsplasser har skutt i
været, timeprisene på parkeringshus er skyhøye, og det er stadig mer
utfordrende å finne gateparkering.
Byrådet har
fortsatt ansvaret for å gjøre det enklere og tryggere å velge kollektivt. Det
er bra for miljøet og trafikksikkerhet. Samtidig er
det viktig å akseptere at folk kommer ikke til å velge kollektivt da de har sterke
tidsbegrensninger eller da tilbudet er upassende eller uforutsigbart.
- Vi er ikke ønsket her
Bil blir ofte
den mest praktisk og pålitelig løsning. Derfor handler det
om å finne en balanse mellom å skape flere effektive og miljøvennlige alternativer
til bilbruk, mens vi respekterer folkets individuelle valg og behov.
Når
myndighetene velger å øke parkeringspriser og bompenger, så
straffer man økonomisk de som tar et fritt, personlig valg innenfor lovens rammer.
Hvis kollektivtilbudet blir ikke bedre mens det blir stadig vanskeligere
å ha et alternativ, skaper myndighetene to problemer uten å løse ett av dem.
Det forrige
byrådet ga en klar beskjed til bileiere og ungdommer som
ønsker å eie bil i byen: Vi er ikke ønsket her.
For de som vokser opp i en by
der muligheten til å ta sine egne valg blir stadig mer uoppnåelig, blir
mulighetene til å være uavhengig av offentlige tjenester stadig reduserte. Den
politiske retorikken fra de rødgrønne partiene i Oslo legger stadig nye
hindringer for vår frihet til å ta egne valg og bruke våre egne penger.
- Aggressiv og usunn miljødebatt
Dette gjelder særlig innen samferdsel. Vi opplever en trend der tilbudet av parkeringsmuligheter
blir begrenset, fordelene med å eie en elbil (sammenlignet
med å eie en dieselbil) fjernes, og kostnadene ved å eie en
bil stadig øker.
Denne trenden skaper økonomiske
utfordringer for unge mennesker som hadde fått fordeler av å eie bil, ungdommer
som har nettopp kjøpt bil og en begrensning av prinsippet til å ta
selvstendige, grunnleggende valg med egne inntekter.
Retorikken
bak miljøpolitikken til det rødgrønne byrådet har skapt en aggressiv og usunn
debatt rundt klimatiltak og miljøbegrensninger i byen.
Selv om det er nødvendig
at byrådet utvikler miljøpolitikken, kan vi ikke videreutvikle retorikk som
skaper enda større skiller i byen. Hvis vi fortsetter i samme spor, polariserer
vi eksisterende forskjeller mellom forskjellige målgrupper i byen.