DEBATT

Oslo 20171001.Oslo tidobler prisen på beboerparkering: Fra 300 til 3000 kroner i året. For denne summen kan beboerne parkere fritt i nabolaget og stå så lenge de vil - hvis de finner en plass. Prøveperioden er over for beboerparkeringen (soneparkering) i tre områder i indre by i Oslo. I løpet av høsten og 2018 skal beboerparkering innføres på hele 17.850 av de 21.550 parkeringsplassene på gateplan. Her fra Fagerborg.Foto: Heiko Junge / NTB
- Det forrige byrådet ga en klar beskjed til bileiere og ungdommer som ønsker å eie bil i byen: Vi er ikke ønsket her, skriver artikkelforfatteren.

- Å eie en bil i Oslo er ikke en rettighet, men vi bør ikke straffe de som velger det

- At ungdommer kan eie bil i Oslo har gått fra å være dyrt til å bli nesten uoppnåelig. Bak endringen ligger ikke bare økende priser, men også politiske beslutninger fra det forrige byrådet. Som har gjort det til nesten umulig å eie bil og parkeringsplass i byen.

Publisert

Ungdommer som eier en bil i Oslo nærmer seg statussymboler som kun de med god økonomi kan oppnå, mens de med lavere inntekt står overfor en realitet uten reelle valgmuligheter. 

Den strenge miljøpolitikken som mange partier fører, gjør situasjonen enda mer polarisert uten å løse det underliggende problemet.

- Straffer kommende generasjoner

De kommende generasjoner blir stadig mer straffet for å ta valg som skulle være tilgjengelige for alle.

Desember 2022 markerte et vendepunkt for byen, da det rødgrønne byrådet fjernet minimumskravet for parkering og innførte en maksgrense. Ett år senere ser vi tydelige konsekvenser av denne beslutningen, og de er ikke til fordel for flertallet i byen. 

Prisene for faste parkeringsplasser har skutt i været, timeprisene på parkeringshus er skyhøye, og det er stadig mer utfordrende å finne gateparkering.

Byrådet har fortsatt ansvaret for å gjøre det enklere og tryggere å velge kollektivt. Det er bra for miljøet og trafikksikkerhet. Samtidig er det viktig å akseptere at folk kommer ikke til å velge kollektivt da de har sterke tidsbegrensninger eller da tilbudet er upassende eller uforutsigbart.

- Vi er ikke ønsket her

Bil blir ofte den mest praktisk og pålitelig løsning. Derfor handler det om å finne en balanse mellom å skape flere effektive og miljøvennlige alternativer til bilbruk, mens vi respekterer folkets individuelle valg og behov. 

Når myndighetene velger å øke parkeringspriser og bompenger, så straffer man økonomisk de som tar et fritt, personlig valg innenfor lovens rammer. 

Hvis kollektivtilbudet blir ikke bedre mens det blir stadig vanskeligere å ha et alternativ, skaper myndighetene to problemer uten å løse ett av dem.

Det forrige byrådet ga en klar beskjed til bileiere og ungdommer som ønsker å eie bil i byen: Vi er ikke ønsket her. 

For de som vokser opp i en by der muligheten til å ta sine egne valg blir stadig mer uoppnåelig, blir mulighetene til å være uavhengig av offentlige tjenester stadig reduserte. Den politiske retorikken fra de rødgrønne partiene i Oslo legger stadig nye hindringer for vår frihet til å ta egne valg og bruke våre egne penger.

- Aggressiv og usunn miljødebatt

Dette gjelder særlig innen samferdsel. Vi opplever en trend der tilbudet av parkeringsmuligheter blir begrenset, fordelene med å eie en elbil (sammenlignet med å eie en dieselbil) fjernes, og kostnadene ved å eie en bil stadig øker. 

Denne trenden skaper økonomiske utfordringer for unge mennesker som hadde fått fordeler av å eie bil, ungdommer som har nettopp kjøpt bil og en begrensning av prinsippet til å ta selvstendige, grunnleggende valg med egne inntekter.

Retorikken bak miljøpolitikken til det rødgrønne byrådet har skapt en aggressiv og usunn debatt rundt klimatiltak og miljøbegrensninger i byen. 

Selv om det er nødvendig at byrådet utvikler miljøpolitikken, kan vi ikke videreutvikle retorikk som skaper enda større skiller i byen. Hvis vi fortsetter i samme spor, polariserer vi eksisterende forskjeller mellom forskjellige målgrupper i byen.

Powered by Labrador CMS