Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Partene skal blant annet ha blitt enige om å realisere Fornebubanen, skriver Aftenposten og NRK , som har enigheten opplyst fra flere kilder.
– Veldig fornøyd, sier Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel i Viken, til Avisa Oslo.
Han bekrefter enigheten overfor avisa.
For å finansiere pakken vil bompengene i Oslos bomringer bli satt opp i to omganger. De vil først bli satt opp i september i år og deretter i januar 2024. Pakken skal reforhandles i 2024.
Det vil bli en 40 prosents økning av gjennomsnittstakstene, sier kilder til Aftenposten.
Det blir aller størst bompengeøkning for elbiler i indre ring utenfor rushtid, og prisen vil i 2024 bli tre ganger høyere enn i dag. Elbiltakstene skrus opp til halvparten av bensintakst, og dette er den største økningen lokale myndigheter kan gjøre uten å kollidere med Stortingets retningslinjer.
NRK skriver at det i avtalen blir presisert at forhandlingsresultatet må godkjennes av Oslo bystyre og Akershus fylkesting.
NTB får opplyst at det er enighet, men at pakken fremdeles ikke er sikret. Saken skal behandles av de folkevalgte i de to fylkene, og dersom noen vender tommelen ned for Fornebubanen, så ryker hele prosjektet.
Avtalen skal også forutsette kutt i prosjektet, men hvor kuttene skal komme, er ikke bestemt.
Bompengeøkningen skal finansiere prosjektene som anses som mest nødvendige i årene framover. Foruten Fornebubanen er dette nytt signalanlegg for T-banen, drift av kollektivtrafikk og å dekke inn etterslep av vedlikehold for trikk og T-bane. Det blir ikke penger til ny Majorstuen stasjon eller ny bilvei i Oslo.
Partene har forhandlet flere uker på overtid og skulle egentlig landet enighet før påske. Kostnadssprekken for Fornebubanen bidro til forsinket uenighet. Banen blir mer enn fire milliarder kroner dyrere enn ventet.
Venstres bystyrerepresentant Marit Vea sier til NTB at avtalen ikke er god nok for miljøet:
– Høyre og Arbeiderpartiet sender en altfor stor del av den økte regningen for de store overskridelsene i Oslopakke 3 til elbilistene, skriver Vea i en epost.
Hun påpeker at det ikke blir særlig dyrere å kjøre fossildrevne biler og mener at den «svært forurensende» tungtransporten skjermes i for stor grad.
– Byrådet svikter også løftet sitt om å redusere prisen på kollektivbilletter. Det er ikke god klimapolitikk, sier Vea i sin fortsatte kritikk av avtalen.