Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
De nye forskriftene beskriver hvordan antallet utleie-enheter skal kunne økes og hvordan utleiernes betingelser skal kunne bedres. Mens Stockholm og København har innført strenge regler som verner om gående, er det selskapenes bunnlinjer som skal beskyttes i Norge. Og dette er ikke noe jeg dikter opp, mange politikere har uttalt at strengere regler vil gå på bekostning av selskapenes inntjening, og at dette må unngås.
Bevegelses- og synshemmede, og eldre, er blitt redde for å bruke byen. Fotgjengerforeningen har fått mange tilbakemeldinger fra innbyggere som ikke orker enda et år med farlige hinderløyper på fortau og gangveier.
Vi vet om flere synshemmede som kvier seg for å gå ut, og i dag meldte Lars Semmerud at han flytter. Han ønsker å kunne gå trygt sammen med sin førerhund, og det har han ikke kunnet gjøre på grunn av byens misforståtte «mobilitetsrevolusjon». Han har følt seg innestengt på Grünerløkka i tre år, og nå gir han opp.
Lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn åpnet for at norske kommuner kan bestemme lavfartssoner, forbudssoner og bunden parkering. Forskriftene som nå er anbudsgrunnlag for nye tillatelser mangler slike bestemmelser.
I Stockholm er det parkeringsforbud i tolv områder av byen. I København må elsparkesykler settes og hentes på faste parkeringsplasser. I begge byer er det lavfarts- og forbudssoner.
I Norge tviholder storbyene på fri dør-til-dør parkering, som er hovedårsaken til at syns- og bevegelseshemmede og eldre er blitt frastjålet retten til å kunne bevege seg trygt.
Kommunepolitikerne i Oslo, Trondheim og Bergen har ingen grunn til å klappe seg selv på skulderen. De bruker ikke verktøyet de ba om, og fortau og gangveier vil også i 2022 være ufremkommelige og farlige for de mest mikromobile og grønne av alle trafikanter: vi som helst vil gå dit vi skal.
Lars kom med denne bønnen til Raymond Johansen i fjor.