Frontet T-banekampanje mot norsk støtte til Ukraina: FOR-leder Marielle Leraand (til v.) og partiets listetopp i Akershus, Glenn Diesen.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Avslutter den omstridte kampanjen på T-banen. Skylder på Sporveien og hærverk
- Sporveien ikke har vært i stand til å opprettholde kontrakten på grunn av systematisk, politisk motivert hærverk rettet mot våre plakater, sier FOR-leder Marielle Leraand.
Etter noen døgn med knallhard kritikk avslutter partiet Fred og Rettferdighet (FOR) reklamekampanjen med over 8000 plakater på T-banen.
På plakatene sto det blant annet: " Nei til 85 milliarder til krig i Ukraina!".
- Politisk hærverk
Men det er ikke kritikken som får det nystiftede partiet til å gi opp kampanjen. Ifølge partileder Marielle Leraand er det Sporveien som må bære ansvaret.
- Årsaken er at Sporveien ikke har vært i stand til å opprettholde kontrakten på grunn av systematisk, politisk motivert hærverk rettet mot våre plakater, skriver Leraand på Facebook.
- Hærverket kommer fra aktører som støtter NATOs proxykrig i Ukraina, og avslører en urovekkende intoleranse for ytringsfrihet og demokratisk debatt, hevder partilederen.
- Dette er en uttalelse som får stå for deres regning. Vi har også fulgt med i denne situasjonen og fortløpende vurdert om det er noe vi skulle ta ekstra tak i, sier Sporveiens kommunikasjonssjef Gina Scholz til Børsen.
Hvem har betalt?
Ifølge prisliste VG har innhentet fra Sporveien, koster en tilsvarende reklamekampanje over 1,4 millioner kroner for én uke.
Samtidig viser en oversikt fra avisen at partiet FOR kun har fått inn ett kjent økonomisk bidrag på 50.000 kroner.
I NRK Dagsrevyen mandag hevdet partiets listetopp i Akershus, Glenn Diesen, at kampanjen ikke er finansiert av russiske aktører eller andre utlendinger. Noe som er forbudt i Norge.
Men Diesen klarte ikke redegjøre for hvem som har betalt den omfattende kampanjen for partiet.
- Det kommer fra Norge, en nordmann. Så det er ikke noen utenlandske penger. I så tilfelle ville ikke jeg deltatt, sa Diesen.
På direkte spørsmål om hvordan han vet det, svarte Diesen:
- Jeg har fått noen gode indikasjoner. Men jeg vet ikke om det er fra en eller flere.
Mandag varslet Partilovnemda at det blir satt i gang undersøkelse av hvordan FOR har finansiert reklamekampanjen.
- Russisk propaganda
Tidligere på mandag gikk Oslos byrådsleder, Eirik Lae Solberg (H), hardt ut mot plakatene klistret opp på kommunalt eide Sporveiens reklameplasser inne i T-banevognene.
- Denne kampanjen er stygg. Det er et ekko av russisk propaganda, sa han.
- Det er oppsiktsvekkende at partiet bak kampanjen nekter å oppgi hvem som har finansiert den, mente byrådslederen.
I Oslo-politikken er det ikke bare byrådslederen som reagerer. Tidligere har finansbyråd Hallstein Bjercke (V) også reagert kraftig.
- Trenger vår hjelp
Mandag uttrykker også Arbeiderpartiets gruppeleder i bystyret, Marthe Scharning Lund, sinne over den massive kampanjen mot norsk Ukraina-støtte.
- Den friheten vi har, må vi aldri ta for gitt. For 85 år siden marsjerte fremmede makter opp Karl Johans gate i Oslo, og landet var okkupert i de neste fem årene. Vi fikk tilbake vår frihet, men det hadde vi ikke klart uten hjelp fra andre land, skriver Ap-politikeren på Facebook.
- Nå er det Ukraina som trenger vår hjelp, etter Russlands fullskalainvasjon av Ukraina i 2022. Vår støtte til Ukrainas forsvarskamp er avgjørende for at også de skal få tilbake sin frihet, sier Scharning Lund.