Dirigenten ved flygelet. Foto: Stine Raastad

— For et kormedlem er både øre og stemme viktig, men øret er viktigst

Publisert

Steffen Kammler hadde en toppstilling i et av Europas beste operahus. Han ville videre og reiste mot nord. Nå dirigerer han koret Cæciliaforeningen på Frogner. 

— Når du glemmer tid og rom, da føler dirigenten lykke. Kor, det er mange mennesker som puster på samme sted, som har samme puls. Ordene i teksten blir levende gjennom komponistens musikk.

Cæciliaforeningen er Norges eldste oratoriekor og startet i 1879. Det er frittstående og ikke tilknyttet noen menighet eller forening. Koret er blandet og øver i Steinerskolens lokaler i Professor Dahls gate 30. Dirigent er Steffen Kammler.

2. april holder koret konsert i Frogner kirke.

Solister: Gunda-Marie Bruce, sopran. Lydia Bryngelsson, mezzosopran. Rolf Sostmann, tenor. Haakon Hille Hustad, bass.
Orkester: Studenter fra Norges musikkhøgskole.

 

Cæciliaforeningens dirigent, Steffen Kammler, er smittende entusiastisk når han vil forklare hva som gjør en dirigent lykkelig.

— Vi gjengir tanker og følelser komponisten hadde for 267 år siden. På papiret er musikken død, men gjennom musikken blir tankene hans levende igjen. Musikken er skapt av et kreativt menneske. Når vi klarer å oppfylle de kravene musikken stiller, puster vi liv i komponistens kreativitet, selv om han levde for hundrevis av år siden.

Øvde fire timer daglig i ti år

Kammler er født i Tyskland, i 1965, i kommunistiske Øst-Tyskland. Det tok ikke mange årene før han var fanget av musikken, og som tiåring ble han tatt opp i et guttekor i Dresden. Koret hadde eksistert i 800 år og oste av tradisjon og kvalitet. I ti år øvde han fire timer hver dag, og Steffen nøt det.

Han forsøkte riktignok å komme bort fra musikken ved å studere journalistikk, men det var for sent. Kjærligheten til kor og a cappella vant over et mer tradisjonelt yrkesvalg.

Steffen Kammler vil ha en relasjon til alle i koret. Da fungerer det best, sier han. Foto: Stine Raastad

Drømmen om Skandinavia

Kammler kom med kone og tre barn til Norge i 2001. Han kom fra en toppstilling ved operaen i Hamburg, en opera i elitedivisjonen for europeiske operahus.

— Skandinavia har alltid lokket meg. Jeg så fergene gå mot nord fra Rostock og kjente til forfattere som Astrid Lindgren og Knut Hamsun. Vakker natur, god plass og det enkle livet i Bakkebygrenda lokket på den andre siden av Østersjøen.

Startet Operaens barnekor

Som kormester i Den Norske Opera startet han Operaens barnekor.

— Tidligere lånte Operaen inn sølvguttene som barnestatister. De synger godt, men de var jo bare gutter. Det var litt rart når vi skulle spille en gatescene fra Paris, og alle barna i gata var gutter. Dessuten ville jeg ha barn som også kunne være skuespillere.

Ville leve ut egne ideer

I 2009 hoppet Kammler av fra operaen og startet som frilans dirigent.

— Skulle jeg gjøre det samme hele livet? I Operaen var jeg bare en brikke i det store bildet. Jeg hadde mest lyst til å jobbe med kor og hadde lyst til å leve ut egne ideer.

Norges eldste oratoriekor

Nå forbereder han og koret Cæciliaforeningen konsert i Frogner kirke. På plakaten står musikk av Bach, Lotti og Händel.

Cæciliaforeningen er Norges eldste oratoriekor og består av rundt 100 medlemmer. Koret er det eneste på sin størrelse i landet som kan framføre denne musikken på høyeste kunstneriske nivå, ifølge Kammler. Fast konsertsted er Frogner kirke. Dirigenten roser Frogner kirke og synes kirkerommet er lyst og luftig og har god plass under taket.

Stemmen er ditt våpen

— I koret har vi mennesker som kan mye musikk og som kan veldig mye musikkhistorie. Det sangtekniske jobber vi med hele tiden. Noen ganger må vi si at enkelte kormedlemmers stemme ikke lenger holder mål for dette koret. Det er vanskelig og vondt.

Dirigenten er opptatt av å ha en relasjon til hvert enkelt kormedlem.

— For et kormedlem er både øre og stemme viktig, men øret er viktigst. En stor stemme sammen med et dårlig øre kan ødelegge, mens et godt øre og en svak stemme kan bidra. I koret er stemmen ditt våpen, sier Steffen Kammler. 

Slår et slag for moderne norsk klassisk

— Den beste moderne musikken er like tilgjengelig som eldre klassisk musikk, men den blir lite spilt, folk kjenner den ikke. Når vi setter Kjell Mørk Karlsen på plakaten, da vet vi at vi får færre publikummere enn om det sto Mozart der.

Kjell Mørk Karlsen er en norsk komponist født i Oslo i 1947. I forbindelse med Mørk Karlsen-konserten spilte koret inn en CD.

— Jeg liker vanligvis ikke å høre på mine egne innspillinger. Ofte hører jeg ting der som jeg ikke hørte under innspillingen, og det kan ødelegge den gode opplevelsen jeg hadde. Konsertopptaket av Kjell Mørk Karlsen er et unntak. Den er så bra, synes Kammler.

Norsk musikk ukjent i Norge

— Vi tapte mye penger på å oppføre Mørk Karlsens musikk, men vi er glade for at vi gjorde det. I andre land settes egne komponister høyt, men her i Norge blir de gjemt bort. Folk har hørt om Grieg og Halvorsen, og kanskje Ole Bull, men resten er ukjente.

Kanskje kommer det av at opera og klassisk musikk er relativt nytt i Norge, undrer Steffen Kammler.

2. april kan du oppleve koret og Kammler i Frogner kirke.

 

Korøvelse under ledelse av Steffen Kammler
Korøvelse under ledelse av Steffen Kammler
Korøvelse under ledelse av Steffen Kammler
Korøvelse under ledelse av Steffen Kammler
Korøvelse under ledelse av Steffen Kammler
Korøvelse under ledelse av Steffen Kammler
Korøvelse under ledelse av Steffen Kammler
Korøvelse under ledelse av Steffen Kammler
Korøvelse under ledelse av Steffen Kammler
Powered by Labrador CMS