Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
— Voksne menn er verst, og jo finere dress, jo verre kan de være. #NotOnTheMenu heter kampanjen mot seksuell trakassering av ansatte i hotell og uteliv.
Før jul er toppsesong for restauranter i byen. Rundt julebordene med ribbe, pinnekjøtt, øl og akevitt hersker en glad og bekymringsfri stemning. Å arbeide på et slikt sted har likevel en skyggeside.
En ung kvinnelig servitør, som ønsker å være anonym, forteller VårtOslo at trakassering og krenking ikke er forbeholdt julebordstiden, men at det gjerne topper seg før jul.
— Voksne mannfolk er verst, og jo finere dress, jo verre kan de være. Dette er menn som ser på seg selv som alfahanner. De bare tar seg til rette, og de kommer som regel unna med det, fordi de er høyt oppe i sosial rang innen gruppa. Det kan til og med virke som om det å tafse på serveringsdama blir sett på som tøft og mandig, sier hun.
Servitøren har arbeidet som ekstrahjelp på flere spisesteder i Oslo-området.
— Min naturlige reaksjon ville vært å lappe til fyren som "tilfeldigvis" la hånda på baken min, men jeg er på jobb og føler også et ansvar overfor arbeidsgiveren, sier hun.
En undersøkelse gjort av forskningstiftelsen Fafo viser at ansatte i hotell- og restaurantbransjen daglig blir tafset på og seksuelt krenket av gjester. Det kan ramme både servitører, resepsjonister og kokker.
Fagorganisasjonen Fellesforbundet har siden i våres, sammen med Arbeidstilsynet og arbeidsgiverne i NHO reiseliv, startet kampanjen #NotOnTheMenu, for å sette søkelys på problemet. Også i Sverige er de på banen med ”Det ingår inte i menyn att tafsa på personalen”.
Vi legger fram problemstillingen for Gro Eriksrud, hovmester på det ærverdige Bristol i Kristian IVs gate. Her er det så populært å avholde julebord at du må booke neste års julebord samtidig som du betaler regningen for årets gilde.
— Hva er det som gjør at noen tar seg til rette og tafser på fremmede mennesker, spør hovmesteren retorisk.
— Julebordgjestene kan skille seg ut i fra våre vanlige gjester ved at de er yngre og at de kommer i flokk. Julebordet er kanskje årets sosiale høydepunkt for noen. De har gjerne varmet opp på et vorspiel. Folk hauser hverandre opp, og det kan være fri flyt av drikke.
— Får servitøren problemer med en eller noen gjester, kontakter de hovmesteren. Her på Bristol har vi flere godt voksne og erfarne servitører, og disse inngir større respekt enn en ung og uerfaren servitør.
— Allikevel hender det at vi må ta affære. Det er aldri populært å nekte noen mer alkohol eller å vise bort gjester. I de aller fleste tilfellene er jo ikke gjesten enig! Vi har en lav terskel når det kommer til å bremse alkoholserveringen, spesielt fordi vi er et så stort hotell med ansvar for så mange mennesker.
Kristian Mork er leder for Fellesforbundet avdeling 10, som organiserer ansatte innen hotell og restaurant i Oslo. Han kan fortelle at de får en del henvendelser fra medlemmene i forbindelse med #NotOnTheMenu-kampanjen.
— Det er dessverre ikke ukjent at ekstrahjelper, i frykt for å ikke få flere vakter, lar være å ta affære, sier Mork.