Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Det som i dag oppleves som stengte gater og hull i veien, vil fra 2020 være en oppgradering av bybildet der den nye trikken skal skinnesettes.
– De neste to årene dreier seg om forberedelse til innsetting av de nye trikkene. Veldig mange steder benytter vi også anledningen til å oppgradere vann- og avløpsrør, samt gjøre forbedringer i byrommet, sier konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien til NTB.
– Når vi kommer til 2020 skal byen være klar for å ta imot nye trikker. Ambisjonen er å grave én gang. Da gjør vi også mange andre ting enn å legge nye skinner.
Torsdag orienterte Hellesjø pressen om Trikkeprogrammet i Oslo og, ifølge direktøren, går prosjektet på skinner mot gjennomføringsfasen. Det spanske selskapet CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA) er valgt som leverandør, om enn mot noen protester fra konkurrenten Siemens etter anbudsrunden.
– Trikkene deres er større, bredere og har et moderne uttrykk. De har seks doble dører som gjør på- og avstigning raskere, og hver trikk skal kunne frakte 220 passasjerer. Det neste halve året skal vi bruke til å legge siste hånd på det innvendige designet, forklarer Hellesjø.
Allerede om to år skal de første trikkene ankomme Oslo for å testes. Deretter skal de 87 trikkene leveres og settes i omløp i løpet av en 36 måneders periode – fra 2021 til 2024. Det vil si at det kommer en ny trikk til Oslo hver 14. dag fra 2021.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.