Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Mandag 1. april markerer starten på den sjette sesongen med utleie av elsparkesykler i Oslo, og forhåpentligvis den siste med dagens regler.
Da byrådet la frem Hammersborgerklæringen i oktober i fjor var det første gang elsparkesykler og mikromobilitet ble omtalt i noen politisk plattform. Og byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, har i Nettavisen hintet om at forskriftsendringer er på vei.
I erklæringen står det at byrådet vil integrere elsparkesyklene og annen delingsmobilitet i kollektivtilbudet og utvide ordningen til de ytre bydelene.
Det er en ambisjon vi deler, men som vi allerede nå kan si at ikke er oppnåelig med dagens rigide antallsbegrensning på elsparkesykler. Hvis Oslo derimot klarer å lage en helhetlig mobilitetsplan som inkluderer alle former for transport, vil man virkelig ta på seg ledertrøyen i Europa.
Mikromobiliteten i Oslo hindres av altfor lav tilgjengelighet. I rushtiden ser vi at halvparten av de som leter etter en elsparkesykkel ikke finner en tilgjengelig Voi i nærheten. Tusenvis av reisende som bruker elsparkesykkel til T-banen, til busstoppet eller fra dør til dør får ikke muligheten.
Derfor mener vi at antallet elsparkesykler i gatene må være styrt av faktisk etterspørsel. Markedet kan på den måten gi seg selv muligheten til å justere antallet opp og ned i takt med reisemønstre, rushtid og uforutsette hendelser.
I fjor stengte to av T-banens østgående linjer, og mange valgte elsparkesykkel i stedet. I år stenger Hammersborgtunnelen og mange vil heller ta en Voi. Slike endringer klarer aldri en statisk forskrift å hensynta.
Elsparkesykler er teknologiske prøvekaniner i byene. Våre data kan brukes til å gjøre trafikken tryggere for alle. Vi har millioner av datapunkter som viser når, hvor og hvordan elsparkesyklene brukes.
Når vi ser et område hvor bruk på fortau forekommer mer hyppig enn andre steder, så kan det være en indikasjon på at området trenger mer og bedre infrastruktur. Og vi kan tilpasse teknologien deretter.
Den sjette elsparkesykkelsesongen i Oslo står for tur. Elsparkesyklene har gått fra å være et nytt og spennende leketøy til et kjøretøy det er et ønske at skal være en del av byens transportsystem.
Markedet har modnet, teknologien blir stadig bedre, og brukerne mer erfarne. Det må gjenspeiles i en ny forskrift for elsparkesykler, og den må på plass til neste sesong om byrådet skal klare å nå sine ambisjoner for mikromobiliteten.