Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
På grunn av en større oppgradering av skinnene, har reisende mellom Ekebergparken og Gamlebyen måtte benytte seg av buss for trikk.
Siden starten av september har derfor trikkeholdeplassen i Gamlebyen ligget på Geitabru.
Nå flyttes den midlertidige trikkeholdeplassen til Oslo Hospital.
– Endringen vil forhåpentligvis gjøre det enklere for reisende å bytte mellom trikk, og buss for trikk, skriver Sporveien på sine hjemmesider.
Vedlikeholdet av trikkestrekningen mellom Ekebergparken og Gamlebyen skal holde på frem til juni 2024. Derfor er det buss for trikkelinjene 13 og 19 i strekningen.
Frem til nå har trikken kjørt med redusert hastighet i området. Når arbeidet er ferdig i 2024, vil trikken kunne kjøre med noe høyere fart enn den gjør i dag.
Natt til mandag 2. oktober ferdigstilles altså arbeidet med trikkesporene ved Geitabru. Arbeidet må utføres om natten når trikken ikke kjører, men skal ikke være sterkt støyende, opplyser Sporveien om.
Noe etterarbeid med asfaltering og fuging i Oslo gate er planlagt utført om natten i løpet av oktober.
Arbeidet omfatter blant annet utskifting av gamle og slitte trikkeskinner, legging av nye kabelkanaler, bytting av sporveksler og vedlikehold av trikketraseene.
Også fjellsikring er en del av Sporveiens vedlikehold. Dette pågår i nedre del av Ekebergbanen, mellom Gamlebyen og Ekebergparken trikkeholdeplass.
Banesjef for trikk i Sporveien, Tone Manum, forteller at klimaendringer og kraftig nedbør kan øke rasfaren i fjellet.
– Nå sikres siste del av fjellet i dette området, slik at det også i fremtiden blir trygt å kjøre trikk på Ekebergbanen opp til Holtet og Ljabru, sier Manum i en pressemelding fra Sporveien.
Når trikketraseen nå er stengt mellom Ekebergparken og Gamlebyen, sørger Sporveien for å utføre flere oppgaver på en gang, for å være mest mulig effektive og skape minst mulig ulempe for naboer og reisende.
– Vi har koordinert resten av sikringsarbeidet samtidig som vi går i gang med det omfattende, livsforlengende og helt nødvendige vedlikeholdsarbeidet på Ekebergbanens nedre del, sier banesjefen.