Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Det er ikke behov for sykkelsti i Gyldenløves gate. Gaten har fartsdumper, preges av lite trafikk og det er en bred gate med brede fortau der. Syklister fra Ullern, Slemdal og Heggeli i full fart nedover gaten vil bli en mye større risiko for skolebarn enn biler som kjører langsomt.
Gaten er lang og flat, og syklister får stor fart. Det er lite sykkelkultur i Norge, og de er ikke kjent for å ta hensyn til hverken skolebarn eller andre gående. Det er derfor økt risiko for stygge ulykker.
Planen fra bymiljøetaten er en hån mot beboerne. Gaten preges av beboere i alle faser av livet, inkludert barnefamilier og eldre som til tider har bruk for bil. Samtidig viser statistikk over sentrumsområder, som Frogner, at beboerne både går, tar kollektivt og sykler mer enn alle andre steder i landet, samt kjører minst bil til daglig.
Oslo er dessuten i verdenstoppen med elbiler. Men alt dette betyr ikke at beboere skal fratas retten til å ha bil ved behov når man bor sentralt.
Hvis bymiljøetaten lager sykkelsti i Gyldenløves gate vil resultatet blant annet bli at:
LES OGSÅ: Frogner-beboere taper parkeringskamp
MDG og bymiljøetaten ønsker altså et sentrum med unge, friske mennesker uten barn som jobber sentralt, har penger til å bestille transport hjem hvis de handler mye eller stort og som leier bil når de skal på langtur. Det er ikke beboervennlig.