Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Espen Angvoll ble nylig utsatt for tyveri av et sykkelbatteri. Espen forteller at det var et innbrudd i et sykkelrom i kjelleren i sameiet.
— Ved utgangsdøra fra midtkjeller lå det diverse gjenstander tyven hadde lagt klart for å ta med, forteller han til VårtOslo.
— Vi tror at tyven ble skremt av en alarm i en bod han klippet låsen på. Senere oppdaget jeg at mitt sykkelbatteri og lader til dette var borte, sier Espen.
Han mener slike batterier er enkle å stjele og lett omsettelige.
— Det forundrer meg at ikke sykkeltyverier tas mer alvorlig av politiet og forsikringsselskap, sier Espen.
— Jeg er styreleder i sameiet og har ved flere anledninger funnet det som må være stjålne sykler på tomta og har forsøkt å finner eier via rammenummer. Men det er ulike registre og det koster penger å registrere der så det er det ikke alle som gjør, forteller han.
— Så jeg har ikke lyktes å finne eier så langt. Jeg har lagt ut bilde på facebookgruppa "Stjålne sykler i Norge"
Espen synes det burde vært lovpålagt å registrere rammenummeret på sykkelen i et felles register. Da kan man sjekke om en sykkel har vært stjålet om man ønsker å kjøpe en sykkel brukt. Den bør så omregistreres ved salg.
— Og politiet burde ha flere aksjoner der man ruller opp disse bandene som driver med dette. Jeg bor ved Lille Tøyen Hageby hvor det av og til er rene raid, sier han.
VårtOslo har undersøkt om omfanget av tyverier av sykkelbatterier. Men verken politiet eller forsikingsselskapene har svar. Det lages ikke egen statistikk på dette.
Vi spør Greg Marton, Battkomp AS. De har spesialisert seg på reparasjon og produksjon av batterier. Men Marton har ikke noe tall på hvor hyppig sykkelbatterier stjeles.
— Jeg har sett noen få dusin batterier med drillede låser i gjenbrukskontainere. Jeg antar en stor andel av disse er tilknyttet i en form for ulovlig aktivitet, sier Marton.
— Jeg har også hatt noen kunder som har kommet innom for å erstatte batterier som de sier har vært stjålet, forteller han.
Han mener tyveri av sykkelbatterier skjer i noen grad, men det er ikke noe stort problem.
— De fleste batteriene er ikke enkle å stjele, og de fleste eierne av elsykler tar sine forholdsregler, sier Greg Marton.
I 2022 ble det anmeldt 6673 sykkeltyverier i Oslo. I forhold til gjennomsnittet for pandemiperioden, er økningen 42 prosent.
— Folk sykler mye mer nå enn før og parkering av sykler i det offentlige rom øker også mulighetene for at sykler blir stjålet, sier Steinar Wulfsberg-Gamre, seniorrådgiver for kommunikasjon i Oslo politidistrikt.
— Det er også en mye større andel av el-sykler som vi også antar det er mer attraktivt å stjele da de er relativt kostbare, legger politiets kommunikasjonsrådgiver til.
Wulfsberg-Gamre er de kostbare elsyklene kan være en årsak til at antallet tyverier har økt.
— I veldig mange tyverisaker har vi få spor å gå etter, men sakene etterforskes når man har konkrete spor., sier han.
— Hvis sykkelen først er stjålet er det viktig å anmelde tyveriet til politiet. Politiet kommer noen ganger over sykkeltyver som har lagret mange stjålne sykler på ett sted, og da er det lettere å finne tilbake til eieren dersom tyveriet er meldt, sier Wulfsberg-Gamre.
Kommunikasjonsrådgiveren i politiet sier over halvparten av sykkeltyveriene skjer i de sentrumsnære bydelene. Særlig området rundt Youngstorget er tyveriutsatt.
Therese
Hofstad-Nielsen er skadeforebygger i Fremtind Forsikring, og sier de registrerer at det
stjeles både flere og dyrere sykler.
— Mange av syklene er kostbare el-sykler. Foreløpig er det det ikke flere elsykler enn vanlige sykler blant våre innmeldte tyverier, men andelen elsykler som meldes stjålet i prosent av alle sykkeltyverier totalt, er ganske mye høyere nå enn bare for noen få år siden, sier hun.
Hofstad-Nielsen sier Fremtind er positive til et eventuelt lovpålagt og enhetlig
register for rammenummer, men at dette er noe politiet
og myndigheter må ta stilling til.
Hofstad-Nielsen sier sykkeltyvene er veldig raske. Noen spaner om dagen og stjeler om natten, ofte etter bestilling. Da gjelder det å gjøre jobben vanskeligst mulig og låse sykkelen med solid, forsikringsgodkjent lås. Helst bør den låses fast til et fast punkt, på et godt opplyst og folksomt sted, og gjerne med to låser.
Skadeforebyggerens råd mot sykkeltyverier er følgende: