Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
Støyinfernoet som uteble: De nye redningshelikoptrene bråker mindre enn forventet
Kirkeveien ble stengt for fotgjengere og det var varslet tilnærmet et støyinferno da landets nye redningshelikopter skulle lande ved Ullevål sykehus for første gang fredag formiddag. Virkeligheten viste seg å være en helt annen.
Da det nyanskaffede redningshelikopteret AW 101 for første gang landet ved St. Olavs Hospital i Trondheim i mai i fjor, blåste folk overende og flygende gjenstander knuste sideruta på en ambulanse. Furoren premierelandinga i Trondheim skapte, sendte et varsel om at de nyinnkjøpte redningshelikoptrene kanskje var overdimensjonerte for å lande ved norske sykehus.
Med dette i tankene hadde Oslo universitetssykehus ikke overlatt noe til tilfeldighetene da den første landingen med helikoptertypen sulle skje ved Ullevål sykehus fredag formiddag. Her hadde de for å være på den sikre siden trimmet trær og busker, ryddet skrot og stengt Kirkeveien utenfor sykehuset for gående under landingen.
Sikkerhetstiltakene viste seg kanskje å være noe overdrevne, og testlandingen forløp uten synlige skader på omgivelsene eller usedvanlig mye støy.
Ikke mer støyende enn dagens Sea King
I god tid før den varslede beredskapsøvelsen, med innlagt helikopterlanding fredag formiddag, hadde et tallrikt mediekorps og andre skuelystne samlet seg rundt sykehuset i Kirkeveien.
Vel 20 minutter etter oppsatt timeplan kunne publikum i det fjerne begynne å høre helikopterstøy som kom nærmere og nærmere. Med en innflygningstrasé rett fra syd, tok det tid før de frammøtte virkelig begynte å høre helikopteret. Selv med rotorbladene rett over hodet, var det ikke veldig mange blant publikum som har noe å bemerke på støyen det nye redningshelikopteret gir.
— Dette er jo absolutt ikke noe særlig mer støy enn fra dagens Sea King, sier en av sykehusets erfarne portører til VårtOslo.
Stormvinden som noen på forhånd hadde meldt om, ble det heller ikke mye av. Vel blåste det opp noe løv fra gata, men ellers var ikke virvelvinden fra rotorbladene noe mer enn hva du kan vente når du befinner deg i nærheten av landingssonen for en moderne utgave av det første kjente helikopteret, Focke-Wulf Fw 61, fra 1936.
På bakken hadde sykehuset på forhånd utplassert både støy- og vindmålere. Støyen ble målt til 95 desibel. Det er noe høyere enn hva dagens Sea King klarer å skape, men ikke et faretruende høyt støynivå.
— Egner seg ikke til landinger på Gaustad
Etter fredagens øvelse var arrangørene fra Oslo universitetssykehus godt fornøyd med hva de hadde fått se og oppleve. Medisinsk direktør ved sykehuset, Hilde Myhren, mener plattformen på Ullevål egner seg for å ta i mot de nye redningshelikoptrene.
— Plattformen er et egnet sted å lande de nye helikoptrene. Denne øvelsen dreide seg først fremst om å se hvordan vi kan sikre omgivelsene når de lander, sier hun.
En av de som var spent før øvelsen var leder av folkeaksjonen Redd Ullevål sykehus, Lene Haug. Etter fredagens opplevelse er lettet.
— Dette gikk bedre enn forventet,, sier hun.
Hun roser også helikopterplatformen og mannen bak den, tidligere sjefslege ved Ullevål, Rolf Kåresen.
— At det gikk bedre enn forventet skyldes flaks og ikke god planlegging fra dagens ledelse. Rolf Kåresen derimot fortjener heder. Han sa til meg tidligere i dag at da de planla plattformen, som stod ferdig 2005, viste de allerede at Seakingen skulle erstattes, forteller Haug.
- Les også: Kommuneoverlegen snur og sier nei til midlertidig landingsplass for helikoptre ved Rikshospitalet
Derimot er hun ikke like optimistisk med tanke på å motta landinger av det nye helikopteret ved det planlagte storsykehuset på Gaustad.
— Jeg er helt sikker på at dette helikopteret ikke passer til å lande ved nyfødtintensiven på Gaustad eller noe annet sted på en gedigen byggeplass, ener Haug.
Hun mener derimot at kunne ha gått fint å la helikopteret lande på plenen på østsiden av sykehuset.
— Men da kan de jo ikke bygge sykehuset som planlagt, konkluderer hun.