Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Etter to uker med sol og sommer på Kreta kom Geir Hem og Ingrid Franck-Nielsen nylig hjem til leiligheten i Heimdalsgata 21 på Grønland.
Lukta i oppgangen var forferdelig. Men synet da de åpnet fryseren var også ille.
— Da vi kom ut av heisen i syvende etasje ble vi møtt av en stank. Først trodde vi det var bikkja til naboen som hadde spydd i gangen. Da vi åpnet døra til vår egen leilighet, skjønte vi at det måtte være noe annet, forteller ekteparet til VårtOslo.
Mens Hem og Franck-Nielsen hadde vært på Kreta hadde Hafslund kuttet strømmen.
Etter nærmere undersøkelser fikk Geir Hem tips om å sjekke det sentrale sikringsskapet i oppgangen. Her fant han årsaken til strømutkoblingen.
Over hovedsikringen til ekteparets leilighet hadde Hafslund festet tape med påskriften "Må ikke fjernes".
I tillegg hang det beskjed om at strømselskapet hadde kuttet strømmen til leiligheten 31. oktober. Dagen etter at Hem og kona reiste til Kreta.
— Det er tydelig at Hafslund bare har kuttet strømmen uten noen form for varsel. Vi hadde ikke hørt noe om dette før vi reiste på ferie. Er det fare for at strømmen blir kuttet må du jo varsles om dette, sier Geir Hem.
Etter å ha kommet seg eter sjokket forsøkte han torsdag kveld å kontakte Hafslund, men der møtte han bare en telefonsvarer som ga beskjed om å ringe igjen fredag morgen.
Da var forklaringen til kundesenteret av den mer kreative sorten.
— Vi fikk beskjed fra den vi snakket med hos Hafslund at vi hadde benyttet naboens strømmåler siden 2009, og selskapet var usikre på hvordan de ville håndtere saken videre, forteller Ingrid Franck-Nielsen.
VårtOslo har også vært i kontakt med Hafslund. Nettselskapet bekrefter at lignende utkoblinger skjer fra tid til annen.
— Dette er en svært kjedelig sak. Hem har vært registrert på feil måler, det vil si naboens måler. Når kunden som egentlig er tilknyttet måleren til Hem flytter ut får vi flyttemelding, forklarer kommunikasjonsjef Morten Schau i Hafslund Nett.
Når VårtOslo er på besøk hos ekteparet litt over 12 timer etter hjemkomst fra Kreta, ligger stanken fortsatt lett over leiligheten.
Verst er det når kjøleskapsdøra åpnes. Da slår en guffen lukt, som nesten fører til brekninger, mot deg.
— Vi brukte vel tre timer på å rydde opp og vaske her i går kveld, men enda er vi ikke helt kvitt stanken. Det var så absolutt ikke noen hyggelig hjemkomst etter en lang flytur, fastslår Franck-Nielsen.
Bortfallet av strøm til leiligheten førte til at alt av mat i det kombinerte kjøle- og fryseskapet i leiligheten ble ødelagt. Selv anslår ekteparet at de mistet matvarer for vel 4.000 kroner.
Kommunikasjonssjef Morten Schau påpeker at Hafslund koblet ned strømmen til en leilighet der det ifølge deres opplysninger ikke lenger var noen abonnent.
— Vi får ingen ny bestilling på det anlegget, og anlegget blir stående uten kunde. Vi har da ingen kunde å kommunisere med og får ikke sendt ut ordinært stengevarsel. Vi sender anlegget til stengning. Når montøren er på stedet får han ikke kontakt med noen der og anlegget blir stengt på grunn av manglende kunde, sier Schau.
— Det skjer dessverre fra tid til annen at kunder melder inn feil målernummer, spesielt der det er flere sikringsskap i gangen. Her har vi vært spesielt uheldig da ingen var hjemme da vi hadde mannskap ute. Hadde Hem vært hjemme ville vi avklart forholdet og ikke foretatt stengning, sier kommunikasjonssjefen i Hafslund.
Men elendigheten for ekteparet i Heimdalsgata stanset ikke med fæl lukt og ødelagte matvarer.
I tillegg til den ødelagte maten, har det lekket væske fra kjøleskapet og ned på gulvet bak langs veggen. Dette har ført til fuktskader på gulvbelegget på kjøkkenet.
— Både de ødelagte matvarene og fukten bak kjøleskapet blir meldt inn som en forsikringssak. Så får forsikringsselskapet og Hafslund krangle om veien videre når det gjelder erstatning, sier Geir Hem.