Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Sporveiens datterselskap Unibuss har alene nær 60 millioner påstigninger årlig. De frakter folk til skole, jobb, sykehus og de fleste andre steder i byen.
I dag blir sjåførene feiret på Bussførernes dag. Rundt om på ulike bussknutepunkter i byen delte Oslo Sporveiers Arbeiderforening ut kaffe og boller.
— Gratulerer med dagen alle bussførere! Dere gjør en utrolig god og viktig jobb hver eneste dag, var hilsenen tillitsvalgt Linda Amundsen hadde til Miljan Zdravkovic og Amir Jusufbasic.
— Vi klarer oss ikke uten dere og den kompetansen dere har, sier Amundsen mens kaffe skjenkes.
De to kom innom standen Fagforbundet og Oslo Sporveiers Arbeiderforening hadde på Helsfyr. Og der ble det tid til en kopp kaffe og bolle for sjåførene Miljan og Amir.
Men bak den hyggelige markeringen ligger også et alvor.
I Oslo har fagbevegelsen slåss for at bussruter ikke skal ut på anbud, og at det er kommunalt eide Unibuss som skal frakte folk.
Bussruter på anbud bryter ned den norske modellen med partssamarbeid mellom arbeidstakers organisasjon og arbeidsgiver, mener Oslo Sporveiers Arbeiderforening.
— Med anbud er det ikke lenger arbeidsgiver som bestemmer bussførernes arbeidsvilkår og sikkerhet, men administrasjonsselskapet som utarbeider anbudet. Dette gjør at hverken den ansatte, eller tillitsvalgte, kan påvirke egen arbeidshverdag, sier Linda Amundsen til Fagforbundets nettside.
I Oslo har politikerne opprettet administrasjonsselskapet Ruter for å blant annet styre anbud på de ulike bussrutene i byen. Nå har kommunalt eide Unibuss vunnet tilbake flere områder der det tidligere var private busselskaper som fraktet passasjerer.
Linda Amundsen og Oslo Sporveiers Arbeiderforening mener at hele anbudsordningen bør skrotes for godt. Og at Sporveien selv like gjerne kan gjøre jobben Ruter i dag er satt til.
— I dag bruker vi en milliard skattekroner for å finansiere administrasjonsselskapet Ruter i Oslo. Det er like mye som den totale drifta av trikken i løpet av et helt år, sier Amundsen.
— Hadde Sporveien gjort det selv, hadde vi hatt minst én milliard kroner mer i året til å finansiere kollektivtrafikken i byen vår. Da hadde innbyggerne fått det tilbudet de trenger og en mulighet til å nå klimamålene vi har satt oss, sier hun.