Byens førsteetasjer

Michael Aagreen driver Norges største utsalgssted for japanske kjøkkenkniver og kokkekniver. Foto: Roar Smelhus

Skarpe kniver, ved mathallen Vulkan, er knivbutikken for ekspertene

Tojiro, Takefu, Kai Shun, Takamura, Takeda, Masahiro og Kasumi er alle japanske knivmerker av beste håndverk. Tar du turen innom den lille spesialbutikken Skarpe kniver, ved Vulkan, kan det ikke skjære seg.

Publisert

– En kvalitetskniv gir deg en bedre kjøkkenopplevelse, sier Michael Aagreen, som eier Norges største utsalgssted av japanske kjøkkenkniver og kokkekniver, sammen med sønnen Alexander Aagreen.

Les også: – Mottoet vårt er «bli fri fra NAV», sier Ragnhild Slettner. Hun startet egen bedrift med 20 flyktninger som ansatte

Byens førsteetasjer

Vi lever i en tid hvor det sies at det blir stadig vanskeligere for de små spesialistbutikkene å overleve, og at bilfritt byliv og netthandel dreper bylivet. Stemmer dette? Førsteetasjene er viktige for trivselen i byen. Vi tar pulsen på Oslos førsteetasjer.

– I Japan er det ikke utseendet på en kniv som er viktigste, det er stålkvaliteten på kniveggen som virkelig avgjør om en kniv er god eller ikke. Et godt stål med høy hardhet holder seg skarpt mye lenger enn svakere, mykt stål. Dersom eggen skulle bli skadet, tåler de dyrere knivene å bli slipt opp helt på nytt, sier Aagreen.

Skarpe kniver ligger ved mathallen Vulkan, ved Akerselva. Foto: Roar Smelhus

Kjøkkensjefene kommer hit

Ifølge innehaveren er det et stort mangfold av besøkende i butikken, men det er god sjanse for at du treffer på en kjøkkensjef. Kundene kommer gjerne innom for å slå av en fagprat om det siste og råeste verktøyet eller for å diskutere slipeteknikk.

– Vi ønsker at det skal være et stort utvalg av kniver i alle prisklasser, slik at det er et tilbud til alle som kommer innom.

Fra nett til fysisk butikk

Knivbutikken startet egentlig som en nettbutikk, men det voksende antallet kunder gjorde at de også åpnet en fysisk butikk.

– Nå har vi to salgskanaler som begge fungerer godt og bidrar til dobbel omsetning. Vi er opptatt av at kunden skal få en opplevelse, som starter allerede i gågaten og til personen går ut igjen. Kunden skal oppleve god service, høy kompetanse og et stort utvalg.

Det store antallet spesialkniver gjør at det er stor sjanse for at folk finner sin kniv her. Foto: Roar Smelhus

Fra produkt til tjeneste

Til Skarpe kniver er det også mulig å komme og slipe kniv.

– Kundene kommer både til fots, på sykkel, kollektivt eller med bil. Vi nyter godt av lett tilgjengelige parkeringsmuligheter og har hurtiglading i nærheten.

At butikken ligger vegg i vegg med mathallen Vulkan, betyr at matglade kunder også kan sveipe innom andre spesialbutikker for mat i området. – Ikke sjelden går praten i matlaging og kjøkkenopplevelser, forteller Aagreen.

Serien er laget i samarbeid med Roar Smelhus, fra 6CST. Han driver coworking-konseptet Banken på Storo.

Powered by Labrador CMS