Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Byens førsteetasjer
– En kvalitetskniv gir deg en bedre kjøkkenopplevelse, sier Michael Aagreen, som eier Norges største utsalgssted av japanske kjøkkenkniver og kokkekniver, sammen med sønnen Alexander Aagreen.
– I Japan er det ikke utseendet på en kniv som er viktigste, det er stålkvaliteten på kniveggen som virkelig avgjør om en kniv er god eller ikke. Et godt stål med høy hardhet holder seg skarpt mye lenger enn svakere, mykt stål. Dersom eggen skulle bli skadet, tåler de dyrere knivene å bli slipt opp helt på nytt, sier Aagreen.
Ifølge innehaveren er det et stort mangfold av besøkende i butikken, men det er god sjanse for at du treffer på en kjøkkensjef. Kundene kommer gjerne innom for å slå av en fagprat om det siste og råeste verktøyet eller for å diskutere slipeteknikk.
– Vi ønsker at det skal være et stort utvalg av kniver i alle prisklasser, slik at det er et tilbud til alle som kommer innom.
Knivbutikken startet egentlig som en nettbutikk, men det voksende antallet kunder gjorde at de også åpnet en fysisk butikk.
– Nå har vi to salgskanaler som begge fungerer godt og bidrar til dobbel omsetning. Vi er opptatt av at kunden skal få en opplevelse, som starter allerede i gågaten og til personen går ut igjen. Kunden skal oppleve god service, høy kompetanse og et stort utvalg.
Til Skarpe kniver er det også mulig å komme og slipe kniv.
– Kundene kommer både til fots, på sykkel, kollektivt eller med bil. Vi nyter godt av lett tilgjengelige parkeringsmuligheter og har hurtiglading i nærheten.
At butikken ligger vegg i vegg med mathallen Vulkan, betyr at matglade kunder også kan sveipe innom andre spesialbutikker for mat i området. – Ikke sjelden går praten i matlaging og kjøkkenopplevelser, forteller Aagreen.
Serien er laget i samarbeid med Roar Smelhus, fra 6CST. Han driver coworking-konseptet Banken på Storo.