Lave temperaturer skaper utfordringer for elektriske busser. Her står busser til lading på Strømsveien ved Alnabru.

Byrådet kalles inn på teppet etter busskaos

Arbeiderpartiet i Oslo krever svar fra det borgerlige byrådet om problemene med de elektriske bussene som svikter i kulda i hovedstaden.

Publisert

Tirsdag formiddag var mer enn 200 bussavganger i Oslo og Akershus innstilt.

Mandag ble 1000 bussavganger innstilt, og det ble innført fullstendig driftsstans for alle busser sør i Oslo. Nå krever Arbeiderpartiet i Oslo svar fra Høyre-byrådet om hvordan dette kan skje, melder NRK.

Transportpolitisk talsperson i Oslo Arbeiderparti, Abdullah Alsabeehg, kaller inn samferdselsbyråd Marit Vea (V) til Samferdsels- og miljøutvalget neste uke.

Ifølge Ruter, er problemet at de fleste bussene i Oslo er elektriske, og elbusser blir raskt tomme for strøm i kulda. Lading tar også mye lengre tid.

Må ha lademuligheter

– Dette er noe byrådet bør ta på alvor. Det handler om troverdigheten til hele vårt kollektivsystem, og vi kommer til å ta opp dette med byråden, sier Alsabeehg.

Ruter brukte mandag dieselbusser som beredskapsbusser. Arbeiderpartiet i Oslo mener nå at man må vurdere å beholde dieselbusser som beredskap.

– Det er bra at vi bruker ny teknologi som er miljøvennlig. Men det hjelper ikke å ha elbuss hvis man ikke har lademuligheter. Dette er det selskapenes ansvar å sikre, sier Alsabeehg til Dagbladet.

Diesel

Han svarer bekreftende på spørsmål om man bør beholde dieselbusser i beredskap.

– Når det er mange minusgrader, må vi vurdere alle mulige tiltak. Det viktigste er at bussen kommer fram, sier Alsabeehg.

Overgangen til helelektrisk busstilbud i Oslo ble satt i gang under det forrige, Ap-ledede byrådet. Da hadde MDG samferdselsbyråden, men det var bred politisk enighet i Oslo da det ble besluttet at alle Ruters busser skal være elektriske.



Powered by Labrador CMS