Fjellinjen og Oslo kommune påpeker at det for enkelte faktisk blir billigere med dagens tre bomringer enn systemet som var frem til 1. juni i år. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

325.000 husstander får bom-brosjyre fra Oslo kommune i posten: – Media preget av upresis og feil informasjon

� Mange tror det blir mye dyrere og er bekymret for økonomien, sier kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz i Oslo kommune. Nå sendes brosjyre med prisinformasjon om bomsystemet til alle husstander i byen.

Publisert

Siden 1. juni har det vært enormt fokus på Oslos nye bomsystem med innføring av tre bomringer. Samtidig fosser bomprotest-partiet FNB frem på både riks- og Oslo-målinger.

— Det vi har registrert er at mange tror det blir veldig mye dyrere og noen er bekymret for økonomien sin. Derfor har vi diskutert ulike muligheter for å få informert alle, også de som ikke følger oss i sosiale medier og landet på at lik informasjon til alle husstander var den beste måten å gjøre det på, sier kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz ved byrådslederens kontor.

 

  • FAKTA OM OSLOS NYE BOMMER
  • Tilsammen blir det 53 bomstasjoner. Pengeinnkrevingen blir fordelt på tre bomringer: Indre ring: 38 nye bomstasjoner på utsiden av Ring 2 i Oslo med «armer» mot Grefsen og Trosterud – betaling i begge kjøreretninger.
  • Osloringen: 22 bomstasjoner i dagens eksisterende bomring i Oslomed betaling i begge kjøreretninger. Prisen i hver retning blir omtrent halvparten av det du betaler for én passering i dag.
  • Bygrensen: 23 bomstasjoner (14 nye) på bygrensen mellom Oslo og henholdsvis Follo, Romerike og Bærum. Kun betaling inn mot Oslo.
  • Elbiler må betale bompenger fra 1. juni.

Kilde: Statens vegvesen

— Vil gi relevant informasjon

VårtOslo har i lengre tid kjent til at byrådsleder Raymond Johansen (Ap) vurderte frem og tilbake om han mente det var en god idé med brosjyren som sendes ut til alle husstander i posten. Men brosjyren VårtOslo kan presentere er imidlertid blottet for politisk budskap.

Slik ser brosjyren ut, og kommunens plan er at samtlige husstander skal motta den iløpet av inneværende uke. Illustrasjon: Oslo kommune

— Dette er i tråd med Oslo kommunes kommunikasjonsstrategi om at innbyggerne skal motta og kunne finne relevant informasjon. En del av mediedekningen har vært preget av upresis og feilaktig informasjon som vi har prøvd å rydde opp i, sier Gjørtz.

FNB-topp med uriktige tall

I ulike medieoppslag har det kommet frem mange påstander om hva det koster å kjøre gjennom bomringen. Senest i Aftenposten 22. juni hevdet FNBs toppkandidat i Oslo, Bjørn Revil, at han på strekningen Sofienberg til til Bærum brukte "noen tusen kroner i måneden" i bompenger, og at det kostet ham "150 spenn" hver dag å passere bomringene i Oslo.

Oslo kommune ha betalt litt over 600.000 kroner for å få ut brosjyren til samtlige husstander i byen via posten. Illustrasjon: Oslo kommune

Regnestykket fra FNB-toppen er imidlertid ikke i tråd med hverken Fjellinjens bomkalkulator eller informasjonsbrosjyren som nå sendes ut. Der går det frem at den månedlige utgiften for Revil vil være 1.344 kroner, eller 67 kroner og 20 øre daglig i rushtiden.

Brosjyren koster kommunen 600.000

Fjellinjen og Oslo kommune påpeker at det for enkelte faktisk blir billigere med dagens tre bomringer enn systemet som var frem til 1. juni i år.

Nå har Oslo kommune bestemt seg for å forsøke å gi korrekte tall til publikum. Og det er ikke bare med brosjyre i posten.

— Vi kommer til å følge opp i sosiale medier, spesielt fra Oslo kommunes Facebook-profil med konkret informasjon om aktuelle kjøredistanser i ulike deler av byen. Samtidig vil vi fortsette å svare på spørsmål fra innbyggerne slik vi har gjort til nå, sier kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz.

Gjørtz forklarer at kostnadene ved masseutsendelsen av bominfo-brosjyrene koster litt over 600.000 kroner.

Vi sendte ut til tre tilbydere og fikk svar fra alle tre. Vi valgte Andvord som leverte best både på pris og tempo for utsendelse. Brosjyrene kommer i posten til innbyggerne i løpet av denne uka, sier kommunikasjonssjefen.

 

Powered by Labrador CMS