DEBATT
– Vi forbrukere må begynne å spørre: Er XXLs årvisse kriser ekte nød eller markedsføring, med krise som virkemiddel?
Foto: Privat og Håkon Mosvold Larsen / NTB
– XXL i krise igjen? Oslofolk fortjener ærlige priser
Hver sommer tikker det inn: XXL er på konkursens rand. Investorene trekker seg, aksjekursen faller, og i butikkene rulles det ut svære salgsplakater. «Alt må ut!» ropes det fra Skøyen til Alnabru.
Og hva gjør vi oslofolk? Vi folk strømmer til, handler i
mengder og tror kanskje vi gjør et kupp, eller til og med redder butikken.
Men dette begynner å ligne et mønster. Et slags årlig
sommershow. Og ærlig talt hvor mange ganger skal vi falle for det?
XXL har vært i økonomisk trøbbel lenge. Det er ikke nytt.
Men når det skjer nesten på dato hvert år, og det samtidig blåses opp massive
krisesalg, må vi som forbrukere begynne å spørre: Er dette ekte nød eller
markedsføring, med krise som virkemiddel?
Følelsesbasert impulshandel
Tidligere rapporter har vist at det internt i XXL ble
vurdert å bruke ansatte til å kjøpe varer for å sette «førpriser». Altså, det
ser billig ut, men kanskje det aldri har vært dyrt i utgangspunktet? Det er en
praksis som undergraver tilliten i hele varehandelen, ikke minst her i Oslo der
vi har flere av de største XXL-butikkene i landet.
Folk i Oslo er ikke dumme. Vi vet hva en god pris er, men vi
har også et travelt liv, og da er det lett å la seg rive med. Og det er nettopp
det slike kampanjer lever av. En slags følelsesbasert impulshandel, som bygger
på at folk flest vil være «smarte forbrukere» og kanskje redde en butikk i
trøbbel.
Ekte respekt
Det er på tide vi begynner å stille krav. Ikke bare til XXL,
men til hele måten butikker får lov til å markedsføre seg på. Myndighetene må
sikre at rabatter faktisk er reelle. At det som ser ut som et kupp, faktisk er
det.
Og vi, vi som handler, må tørre å stoppe opp og spørre:
Trenger jeg dette eller er det bare jeg som blir brukt igjen?
Oslo fortjener bedre enn liksom-salg og årlige
krisenarrativ. Vi trenger ærlighet i markedsføringen og ekte respekt for
forbrukeren.