Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Sporveien ruller oppover til bronseplass i effektivitet, og t-banereisene er blitt 33 prosent billigere etter at selskapet fikk drive i egenregi, forteller Fagbladet.
En internasjonal undersøkelse viser at Sporveien er helt i verdenstoppen. Nå ligger de på tredjeplass, det er opp fra tiende plass i 2014, som er forrige gang Community of Metros and Nova gjennomførte undersøkelsen. 36 t-baneselskaper er med i undersøkelsen.
– Klart vi er stolte, dette har vi klart sammen, og uten at det går på bekostning av lønn- og arbeidsvilkår for ansatte, sier Rune Aasen, leder for Oslo Sporveiers arbeiderforening, til Fagbladet.
Sporveien drives nå 850 millioner kroner mer effektivt sammenlignet med kostnadsnivået før 2012. Det var da Sporveien igjen ble samlet i en bedrift.
I årene før 2012 var Oslo Sporveier oppsplittet i nær 20 forskjellige selskaper og ble drevet etter bestiller- og utførermodell.
– Vi hadde aldri klart dette hvis vi ikke var ett selskap. I stedet for å bestille tjenester av hverandre, gjør vi nå oppgavene som må gjøres. Ett selskap der ansvaret er plassert og gode ledere som samarbeider godt med fagorganisasjonene, bidrar til at Sporveien ligger i verdenstoppen, sier Aasen.
I disse dager splittes NSB og deler legges ut på anbud. Aasen lurer på hvorfor politikerne ikke har sett på Oslo Sporveiers historie.
– Det er trist de setter i gang en stor reform uten å lære av våre erfaringer, mener han.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.