DEBATT

«Vi er overbevist om at vi kunne spart statlige skattekroner. Vi kan redde bedrifter og arbeidsplasser, og spart store samfunnskostnader, dersom prosjektet gjøres som et samskapingsprosjekt og i dialog», skriver Øystein Aurlien.

«Hvilken politiker bryr seg om Oslo?»

Etter halvannet års forberedelser, har Statens vegvesen nylig annonsert at Veidekke får oppdraget med å senke Hammersborgtunnelen. Men, spørsmålene om konsekvensene for nabolag og næringsliv står fortsatt ubesvart. Hvordan er det mulig?

Publisert

Våren 2024 skal etter planen hele Ring 1 stenges for trafikk i tre år. Bakgrunnen er byggingen av det nye regjeringskvartalet. Nasjonale sikkerhetsmyndigheter stiller krav om at det ikke kan være trafikk gjennom Hammersborgtunnelen uten at tunnelen først senkes litt. Noen kunne finne på å kjøre en stor varebil inn i tunnelen og detonere en bombe der. Nå skal det brukes minst 3,3 milliarder kroner på å senke den de meterne som trengs.

For halvannet år siden ble vi først varslet om planene, blant annet knyttet til at Pilestredet er planlagt som riggområde og en stor gang- og sykkelbru var tenkt å gå over. I halvannet år har vi tatt initiativ til og kjempet for andre og bedre løsninger. Vi har engasjert rådgivere, arrangert folkemøter, samlet naboer og næringsliv, spilt inn forslag til samskapingsprosjekter, skrevet brev, og oppfordret til samarbeid og samspill. Vi har vært opptatt av å være konkrete, kreative og løsningsorienterte.

Vi får ikke svar på våre forslag. Den eneste henvendelsen vi har fått fra vegvesenet på halvannet år kom for en drøy uke siden. Vi fikk kopi av pressemeldingen om at nå var Veidekke valgt som entreprenør.

Hvor er politikerne, når etatene svikter? Det er 20 representanter fra OsloStortinget, alle valgt inn for å representere Oslo. Er det ingen av dem som bryr seg om dette veiprosjektet, og faren for nesten én milliard kroner i tapt omsetning bare for serveringsbedriftene? Burde ikke noen av dem engasjere seg, når det står om fare for tapte arbeidsplasser? Er det ikke én eneste av dem som bekymrer seg for at ett av de mest spennende områdene i Oslo akkurat nå står i fare for å visne fullstendig av et dårlig statlig styrt veiprosjekt?

Hva med noen av de 149 andre representantene? Oslo er Norges hovedstad, og et felles vindu ut av landet. Vi burde alle være stolte av Oslo, uansett hvor i Norge vi bor. Dette veiprosjektet kunne blitt et forbilde for andre veiprosjekter, i andre byer og tettsteder rundt i hele Norge. Vi er overbevist om at vi kunne spart statlige skattekroner. Vi kan redde bedrifter og arbeidsplasser, og spart store samfunnskostnader, dersom prosjektet gjøres som et samskapingsprosjekt og i dialog.

Det vil ikke Statens vegvesen, fordi det er ikke bestillingen deres. De har selv sagt at tapte arbeidsplasser og ødelagt byliv ikke er deres ansvar.

Arbeidet med Ring 1 er en statlig regulering, styrt av Samferdelsdepartementet. Vi har bedt samferdselsministeren om møte to ganger, begge ganger avslått. Det henvises til vegvesenet.

Finnes det én stortingspolitiker, enten denne er fra Oslo eller andre steder, som kan spørre samferdselsministeren fra Fredrikstad, om han kan gidde å bry seg litt om Oslo?

Dette innlegget ble først publisert på Øystein Aurlien sin Facebook-side og er gjengitt med tillatelse.

Powered by Labrador CMS