Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Under bystyremøtet på onsdag behandlet bystyret innbyggerforslaget: «Ja til godt bomiljø - Nei til sykkelfelt og fjerning av parkering i Gyldenløves gate». Forslaget var fremmet av Fremtidens Frogner - aksjonen for lokaldemokrati og medbestemmelse.
Andreas Halse, fra Arbeiderpartiet, Sunniva Holmås Eidsvoll, fra SV, og Hallstein Bjercke, fra Venstre, fremmet følgende forslag i bystyret: «Bystyret ber byrådet etablere trygg sykkeltilrettelegging i Gyldenløves gate i løpet av 2019».
Forslaget var identisk med forslaget fra flertallet i samferdsels- og miljøkomiteen, fra slutten av mai.
Mot forslaget var Eirik Lae Solberg, fra Høyre, og Carl I. Hagen, fra Fremskrittspartiet. De fremmet i stedet følgende forslag: «Den planlagte fjerningen av parkeringsplasser i Gyldenløves gate gjennomføres ikke».
I tillegg foreslo Lae Solberg fartsreduserende tiltak i gaten. Hallstein Bjercke foreslo i tillegg at avgiftsparkeringsplassene ble omgjort til beboerparkeringsplasser.
Under voteringen fikk Høyes og Frps forslag kun støtte fra Krf og falt. Lae Solbergs forslag om fartsreduserende tiltak fikk derimot full støtte og ble enstemmig vedtatt.
Forslaget om beboerparkering ble forkastet og fikk kun Venstre og Krfs stemmer. Innstillingen fra samferdsels- og miljøkomiteens ble vedtatt mot stemmene til Høyre og Frp.
Vedtaket markerer slutten på en flere år lang prosess knyttet til Gyldenløves gate. Vedtaket betyr følgende:
Byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad, utelukker ikke at arbeidene med sykkelvei begynner allerede i sommer.