Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Nabo Nina Amble synes ikke støyen fra båten sjenerer, men merker at forurensningen i området stikker i munnen og i nesa på kalde dager. Hun synes det er betenkelig at en båt får «spy ut eksos» sammenhengende så lenge uten å måtte slå av motorene.
Trafikkdirektør Einar Marthinussen, ved Oslo Havn, bekrefter at Color Fantasy lå ved Revierkaia fra 25.-31. januar. For nødvendig oppgradering.
Ifølge Marthinussen skulle hovedmotorene overhales, livbåtene løftes i land for vedlikehold, tepper skiftes og lugarer rustes opp.
– Vi har forståelse for at dette kan være til ulempe for nære naboer, og vi har dialog med Color Line slik at de gjør hva de kan for å minimere støy.
Revierkaia er vanligvis ventekai for Stena Line og brukes av blant annet cruise- og marineskip.
– Color Lines cruiseferger henter normalt landstrøm ved sin ordinære kai i Oslo. De kunne dessverre ikke benytte landstrømanlegget til danskebåtene på Revierkaia på grunn av ulik tilkoblingsløsning. Color Line var først ut med landstrøm allerede i 2011 og har en automatisk tilkobling som brukes daglig på Hjortnes, sier Marthinussen.
Han forteller at Color Line får positive tilbakemeldinger fra naboer, fordi landstrøm gir mindre støy. I løpet av 2020 vil alle tre danskebåtene bruke landstrøm på Vippetangen.
– Det er ikke først og fremst båtene, men utslipp fra veiene i Oslo som er utfordringen. Kartleggingen viser at selv med to danskebåter og cruiseskip på sommeren, blir det ikke opphoping av helsefarlig luftutslipp fra dette i nærliggende områder, sier Marthinussen.
Beregninger av luftutslipp fra skip og havn tar hensyn til blant annet topografi, nedbør og vindretning.
– Landstrøm til Color Line ga ingen forbedring på disse målingene, fordi det er veitrafikken som er viktig, sier Marthinussen.
Av Oslo kommunes samlede klimautslipp, står skip og havn totalt for fire prosent, mens veitrafikken står for 62 prosent av totalen. Når det gjelder totale NOx utslipp, står havn og skip for ni prosent, mens vei sto for 82 prosent av byens utslipp.
– Oslo havn jobber hver dag for å redusere utslipp, og har som mål å bli en utslippsfri havn, oppgir Marthinussen.
I dag seilte båten ut fra plassen ved Revierkaia.