DEBATT

Mayham Rostamkhel og Løkkeveien
Løkkeveien må gjenåpnes – ikke som en gjennomfartsåre, men som en nødvendig og effektiv forbindelse som kan avlaste boliggatene i Frogner, mener Mayhan Rostamkhel.

– Løkkeveien er ikke en farlig gjennomfartsåre. Å gjenåpne den vil avlaste Frogner-gatene

Hadde bommen ved Løkkeveien blitt fjernet, kunne tusenvis av biler fått en kortere rute direkte inn i tunnelen og E18. I stedet sitter Frogner-beboerne igjen med kø, støy og helseskadelig eksos.

Publisert

Hadde bommen ved Løkkeveien blitt fjernet, kunne tusenvis av biler fått en kortere rute direkte inn i tunnelen og E18. I stedet sitter Frogner-beboerne igjen med kø, støy og helseskadelig eksos.

Stengingen av Løkkeveien skulle opprinnelig være et ettårig prøveprosjekt. Vedtatt i 2018, stengt i 2019 – men aldri gjenstand for en skikkelig evaluering. Høyre godtok forsøket for å vurdere virkningene, men tiltaket ble aldri avsluttet som planlagt.

Økte køer, forverret luftkvalitet

Nå har veien vært stengt i over fem år. Dette er konsekvensene:

Bygdøy allé er tett av køer allerede tidlig på ettermiddagen. Bilene står stille fra Frognerveien til Olav Kyrres plass, og eksosen fyller luften.

I stedet for at bilistene kjører gjennom Løkkeveien, på vei til Dronning Mauds gate og E18, dirigeres trafikken gjennom boliggatene i Frogner, noe som gir økte køer og forverret luftkvalitet.

Administrativ uthaling

Det er uheldig at stengingen av Løkkeveien fremstår mer som administrativ uthaling enn ansvarlig samferdselspolitikk. Målet var å redusere trafikk, men konsekvensen har blitt det motsatte: Mer kø og forurensning i boligstrøk.

Trafikkmodellene utarbeidet av bymiljøetaten før stengingen viste tydelig at trafikken ville forskyves til Henrik Ibsens gate, Bygdøy allé og Ring 1. Det var presist det som skjedde. Busser og biler står i stillestående trafikk – hver dag.

Sitter igjen med kø, støy og eksos

Hadde bommen blitt fjernet, kunne tusenvis av biler – og kollektivtrafikken – fått en kortere rute direkte inn i tunnelen. I stedet sitter Frogner-beboerne igjen med kø, støy og helseskadelig eksos.

Vegtrafikk er blant de største kildene til luftforurensning i Oslo. Svevestøv fra forbrenningsmotorer og dekkslitasje trenger dypt inn i lungene og øker risikoen for sykdommer som astma, kols og hjerte- og karsykdommer – særlig hos barn og eldre. Når trafikken presses inn i boligområdene, forverres disse problemene.

Køene vokser, resultatene uteblir

Løkkeveien er ikke en farlig gjennomfartsåre, det er en effektiv forbindelse. Å gjenåpne den vil avlaste Frogner-gatene og gi mer flyt.

En kort vei til tunnelen betyr lavere utslipp, mindre kø og tryggere gater. Dette er god trafikkforvaltning – og god helsepolitikk.

Byens trafikkutfordringer løses ikke med symbolpolitikk. Vi trenger løsninger som gir bedre flyt, trygghet og renere luft for alle som bor og ferdes i Oslo.

Frogner Høyre har tidligere bidratt til løsninger som forbedrer trafikkflyten og gjør boligområdene tryggere. Nå er det på tide med en mer helhetlig tilnærming til trafikkspørsmål.

Å gjenåpne Løkkeveien vil bidra til en mer effektiv samferdsel og sende et klart signal om at Oslo trenger en politikk som er pragmatisk, fremtidsrettet og resultatorientert.

Powered by Labrador CMS