DEBATT
Løkkeveien må gjenåpnes – ikke som en gjennomfartsåre, men som en nødvendig og effektiv forbindelse som kan avlaste boliggatene i Frogner, mener Mayhan Rostamkhel.
Foto: Arnsten Linstad og privat
– Løkkeveien er ikke en farlig gjennomfartsåre. Å gjenåpne den vil avlaste Frogner-gatene
Hadde bommen ved Løkkeveien blitt fjernet, kunne tusenvis av biler fått en kortere rute direkte inn i tunnelen og E18. I stedet sitter Frogner-beboerne igjen med kø, støy og helseskadelig eksos.
Hadde bommen ved
Løkkeveien blitt fjernet, kunne tusenvis av biler fått en kortere rute direkte
inn i tunnelen og E18. I stedet sitter Frogner-beboerne igjen med kø, støy og
helseskadelig eksos.
Stengingen av
Løkkeveien skulle opprinnelig være et ettårig prøveprosjekt. Vedtatt i 2018,
stengt i 2019 – men aldri gjenstand for en skikkelig evaluering. Høyre godtok
forsøket for å vurdere virkningene, men tiltaket ble aldri avsluttet som
planlagt.
Økte køer, forverret luftkvalitet
Nå har veien vært
stengt i over fem år. Dette er konsekvensene:
Bygdøy allé er tett av
køer allerede tidlig på ettermiddagen. Bilene står stille fra Frognerveien til
Olav Kyrres plass, og eksosen fyller luften.
I stedet for at
bilistene kjører gjennom Løkkeveien, på vei til Dronning Mauds gate og E18, dirigeres
trafikken gjennom boliggatene i Frogner, noe som gir økte køer og forverret
luftkvalitet.
Administrativ uthaling
Det er uheldig at
stengingen av Løkkeveien fremstår mer som administrativ uthaling enn ansvarlig
samferdselspolitikk. Målet var å redusere trafikk, men konsekvensen har blitt
det motsatte: Mer kø og forurensning i boligstrøk.
Trafikkmodellene
utarbeidet av bymiljøetaten før stengingen viste tydelig at trafikken ville
forskyves til Henrik Ibsens gate, Bygdøy allé og Ring 1. Det var presist det
som skjedde. Busser og biler står i stillestående trafikk – hver dag.
Sitter igjen med kø,
støy og eksos
Hadde bommen blitt
fjernet, kunne tusenvis av biler – og kollektivtrafikken – fått en kortere rute
direkte inn i tunnelen. I stedet sitter Frogner-beboerne igjen med kø, støy og
helseskadelig eksos.
Vegtrafikk er blant de største kildene til
luftforurensning i Oslo. Svevestøv fra forbrenningsmotorer og dekkslitasje trenger dypt inn i
lungene og øker risikoen for sykdommer som astma, kols og hjerte- og
karsykdommer – særlig hos barn og eldre. Når trafikken presses inn i
boligområdene, forverres disse problemene.
Køene vokser,
resultatene uteblir
Løkkeveien er ikke en
farlig gjennomfartsåre, det er en effektiv forbindelse. Å gjenåpne den vil
avlaste Frogner-gatene og gi mer flyt.
En kort vei til
tunnelen betyr lavere utslipp, mindre kø og tryggere gater. Dette er god
trafikkforvaltning – og god helsepolitikk.
Byens
trafikkutfordringer løses ikke med symbolpolitikk. Vi trenger løsninger som gir
bedre flyt, trygghet og renere luft for alle som bor og ferdes i Oslo.
Frogner Høyre har
tidligere bidratt til løsninger som forbedrer trafikkflyten og gjør
boligområdene tryggere. Nå er det på tide med en mer helhetlig tilnærming til
trafikkspørsmål.
Å gjenåpne Løkkeveien
vil bidra til en mer effektiv samferdsel og sende et klart signal om at Oslo
trenger en politikk som er pragmatisk, fremtidsrettet og resultatorientert.