Antall følgere på Instagramkontoen til museet har økt med 25 prosent siden artikkelen kom.

The New York Times synes du skal følge Vigelandmuseet på Instagram

Vigelandmuseet i Oslo har blitt trukket frem av den anerkjente avisen The New York Times som én av fem Instagram-kontoer verdt å følge – på verdensbasis

Publisert

Ifølge journalisten som har skrevet artikkelen i The New York Times er ett viktig suksesskriteriet for en vellykket museumskonto på Instagram. Det er at kontoen behandles som en forlengelse av institusjonens formidlingsprogram, og ikke som en promoteringskanal som higer etter «likes». I følge journalisten har Vigelandmuseet lykkes med dette.

Museumsleder Jarle Strømodden forteller at museet over tid har jobbet systematisk med Instagram-kontoen.

— Det er egentlig ganske enkelt. Vi legger ut gode bilder av verk fra samlingen, både de kjente og mindre kjente skulpturene. Det suppleres med historiske bilder samt bilder fra de skiftende utstillingene. At dette er en forlengelse av vårt formidlingsprogram stemmer godt. Det at New York Times legger merke til oss er en fantastisk anerkjennelse, sier

Systematisk arbeid

The New York Times nådde i november sju millioner abonnenter, og Vigelandmuseet har fått merke effekten av omtalen. Følgermassen på Instagram har økt med 25 prosent siden artikkelen kom.

Omar Samy Gamal, byråd for kultur, idrett og frivillighet, synes det er fantastisk at Vigelandsmuseet blir lagt merke til.

— Vigeland er en kunstner som vi har et veldig tett forhold til i Oslo. I en tid hvor digitalt innhold er blitt mye viktigere er det veldig gøy å se at vi hevder oss på et sånt nivå. Mange kjenner til kunsten i parken, men museet er en perle som jeg håper flere vil besøke når de kan åpne dørene igjen, sier Gamal.

Powered by Labrador CMS