DEBATT
– Høyre vil drukne Ruseløkka i biltrafikk, mener Sirin Hellvin Stav.
Foto: FAU ved Ruseløkka skole og Hanna Johre / NTB
– Å åpne skolegaten Løkkeveien for gjennomfartstrafikk er ikke bare uklokt – det er farlig
– Oslo Høyre argumenterer for å gjenåpne Løkkeveien for gjennomkjøring. Dette er et hodeløst forslag med store negative konsekvenser for både lokalmiljøet og byen som helhet.
Det var ikke tilfeldig at Løkkeveien ble stengt. Det skjedde
etter mange års lokalt engasjement og arbeid for tryggere gater og renere luft.
Da det rødgrønne byrådet, med MDG i spissen, fjernet
gjennomkjøringen, åpnet vi samtidig gata for folk: for barn, gående og
syklende. Resultatet var et roligere nabolag og tryggere skolevei.
Nå vil Høyre reversere dette. De påstår at åpningen vil
«avlaste trafikken». Det stemmer ikke.
Når veikapasiteten økes i byen, får man ikke mindre trafikk
– man får mer. Skal vi virkelig tillate dette rett ved en ny skole?
Fagetaten anbefaler heller ikke åpning av bommen i
Løkkeveien. Høyres forslag vil føre til mer støy, mer forurensning og større
fare for barn på skolevei.
Gjør byen gråere
Det er nemlig godt dokumentert og ganske logisk at man får
det man legger til rette for: mer vei og bedre kjøremuligheter fører til at
flere velger bilen. Mens mer plass til gående og syklende fremmer disse
transportformene.
Etter åtte år med MDG i byråd og systematisk prioritering av
myke trafikanter viser også nye tall at andelen som går, sykler og reiser
kollektivt har eksplodert.
Høyre sier de er bekymret for trafikk i sidegatene. Den
bekymringen deler vi. Derfor er det ekstra trist at byrådet stemte mot MDGs
forslag om å redusere biltrafikken i Oslo med en tredjedel.
Det blågrå byrådet tar byen tilbake til fortiden. Gate for
gate gjør trespannet Høyre, Venstre og Frp byen gråere.
Oppsiktsvekkende
Svaret på å redusere trafikken, er ikke å legge enda bedre
til rette for kjøring. I stedet må vi redusere veikapasiteten samtidig som vi
styrker alternativene, sånn at flere kan velge å reise kollektivt, gå og sykle.
Høyre gjør det stikk motsatte. De uthuler sykkelsatsingen
gang på gang og vil sløse milliarder på å bygge svindyre motorveitunneler i
stedet for å prioritere trikk og buss.
Det er alvorlig at byrådet svekker viktige miljøgrep. Høyres
bilpolitikk setter hensynet til bilkjøring foran barn, eldre og lokalmiljø.
Å åpne en skolegate for gjennomfartstrafikk er ikke bare
uklokt – det er farlig. Og det er et tydelig signal: Bymiljøet kommer i annen
rekke når Høyre styrer. Det som også er oppsiktsvekkende, er at Venstre går med
på å i det hele tatt å åpne for å gjenåpne Løkkeveien.
Vi sier nei
Vi i MDG mener Oslo skal være en by for mennesker – ikke
biler. Trygge nabolag, ren luft og mindre trafikkstøy er viktigere enn noen
minutter spart bak rattet. Skoleveier skal beskyttes, ikke åpnes for
gjennomgangstrafikk.
Dette handler ikke bare om Løkkeveien. Det handler om
hvilken by vi vil ha. MDG vil ha en grønn, trygg og levende by. Høyre vil ta
oss tilbake. Vi sier nei – og kjemper videre for en grønnere by som setter folk
først.