Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg og bymiljøetatens prosjektleder Jan Vidar Husby åpnet Prinsens gate for trafikk i formiddag. Foto: Christian Boger

Nye Prinsens gate åpnet i dag, skal gi liv i trauste Kvadraturen

Publisert

I dag ble nye Prinsens gate endelig åpnet etter to år med byggearbeider og 490 millioner kroner i kostnader.

Mandag formiddag kunne man endelig gjenåpne gata. Borte er biler og busser, mens trikken er tilbake i to retninger etter et fravær på hele 77 år. Bymiljøetaten, som står bak oppgraderingen, håper den nye gata vil gi nytt liv til Kvadraturen i Oslo sentrum.

Fra mandag morgen var trikken tilbake i Prinsens gate i begge retninger. Dette fører til nytt kjøremønster for trikkelinjene 12, 13 og 19. Her er endringene:

  • Linje 12, 13 og 19 vil nå kjøre via Jernbanetorget, Prinsens gate og Nationaltheatret.
  • De nye holdeplassene Dronningens gate og Øvre Slottsgate tas i bruk.
  • Trikken vil ikke betjene holdeplassene Kongens gate, Christiania torv (legges ned permanent, 200 meter til Øvre Slottsgate), Kontraskjæret og Aker brygge før senere i vår i påvente av arbeider med trikkesporet i Akersgata.
  • Det er ingen endringer for trikkelinjene 11, 17 og 18.

— Dette er er stor dag for byen og Kvadraturen. Det vi ser her er et kjempemessig løft for strøket samtidig som vi har klart å løse fremkommelighetsproblemene vi har slitt med, sa byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg på dagens offisielle åpning.

Målet med å samle trikkeskinnene i en gate er å sørge for fri bane for trikken. Busstrafikken har for eksempel blitt flyttet til Tollbugata. Diverse rør under gatenivå har også blitt oppgradert. En av de største ambisjonene er altså likevel å sørge for mer liv i Kvadraturen.

Veidekket skal trekke besøkende

— Vi er svært fornøyde med resultatet. Nå håper vi at de arbeidene som er gjort her vil føre til en revitalisering av Kvadraturen, sier styreleder Bente Bøhler i strøksforeningen Kvadraturforeningen, en interesseorganisasjon for næringslivet og gårdeiere.

Bøhler er spesielt fornøyd med det nye gatedekket i asfalt og betongheller. Hun mener det gir et uttrykk som hever gata fra det helt normale til det spesielle.

— Vi har sett i Torgata, og vil også få se i Prinsens gate, hvor mye veidekket har å si for gatas estetiske inntrykk. Det er utrolig hvor viktig dette er for å trekke besøkende til Prinsens gate, forklarer hun.

Den nye Prinsens gate vil by på et helt nytt uttrykk i forhold til hva som har vært tidligere. Med to-veis trikketrafikk blir det plass til både bredere fortau og et variert nærings- og uteliv.

Prosjektleder i bymiljøetaten Jan Vidar Husby er svært fornøyd med nye Prinsens gate. Foto: Christian Boger

— Vi håper denne oppgraderingen vil føre til at det blir mer liv både i Prinsens gate og hele Kvadraturen. Dette er jo et område hvor det bor svært lite folk og derfor er det viktig å legge forholdene til rette for at liv kan skapes gjennom fortauskafeer og andre tiltak, sier prosjektleder for utbyggingen hos bymiljøetaten, Jan Vidar Husby.

Oppussingen brer om seg i Prinsens gate

Det er ikke bare det store kommunale oppussingsprosjektet som nå har sørget for en oppgradering av Prinsens gate. En rekke små og store sideprosjekter har også vært med på å skape et helt nytt bybilde i gata.

Etter 77 år var trikken i dag endelig tilbake i begge retninger i Prinsens gate. Foto: Christian Boger

— Den rehabiliteringen vi nå har fullført har også trukket med seg en rekke gårdeiere og andre aktører til å starte egne rehabiliteringsarbeider. Det vil i sum gi en gate med et mye større potensiale enn hva som har vært tidligere, sier Husby.

Godt samarbeid mellom lokale og utbyggerne

Den to år lange byggeperioden har uten tvil skapt problemer for næringslivet i Prinsens gate. Kvadraturforeningen er de første til å innrømme at det har vært en vanskelig tid for både næringsdrivende og gårdeiere.

Prinsens gate har vært et eneste stort kaos under byggeperioden. Foto: Beate Radby Schieldrop / Oslo Handelstands Forening

— Det er ingen tvil om at anleggsperioden har vært en stor påkjenning både for gårdeiere og næringsdrivende, men heldigvis har vi sluppet de store konfrontasjonene. Dette skyldes ikke minst et veldig godt samarbeid med prosjektledelsen i bymiljøetaten, skryter foreningslederen.

Prosjektledelsen i bymiljøetaten er også svært fornøyde med samarbeidet med lokale interesser.

— Gjennom dette prosjektet har vi sett hvor viktig det er å ha et godt samarbeid med de som berøres av et slikt stort byggeprosjekt. Gjennom en god dialog og løsningsorientert ledelse har vi sammen kommet gjennom prosjektet på en veldig god måte, sier Husby.

Sidegatene er neglisjerte

Kvadraturforeningen mener Likevel at oppgraderingen har tatt lang tid, men innser at det er nødvendig ved store og komplekse prosjekter.

Nå håper man på at også andre deler av strøket kan få en oppgradering. Da tenker man spesielt på sidegatene inn mot Prinsens gate.

Anleggsarbeidere legger siste hånd på verket før åpningen av Prinsens gate. Foto: Stine Raastad

— Daglig ferdes rundt 100.000 mennesker i Karl Johan og vi ønsker å få disse inn i våre gater. Dette er vanskelig da mange av sidegatene både er mørke og triste og ikke innbyr til å bli brukt. Derfor håper vi at det snart også kan bli gjort noe med sidegatene, sier Bøhler.

Hun peker på at politikere og byråd ikke alltid er like enkle å engasjere i strøksutviklingen.

— Vi ser at det ofte kan være vanskelig å få med politikerne på laget. Derfor forsøker vi så godt det lar seg gjøre å sette i gang små prosjekter selv, som kan være med på å bedre miljøet i strøket, sier Bøhler.

VIDEO: Jan Vidar Husby fra Bymiljøetaten forteller litt om prosjektet:

 

 

Powered by Labrador CMS