Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Nye jernbanespor ble lagt under parken som bærer lang historie og har bevarte ruiner fra middelalderen, derav navnet. I alt sju spor mellom Oslo S og Ekebergåsen ble lagt i en ny 600 meter lang tunnel og kulvert under det historiske parkområdet.
Det er bygg- og anleggsselskapet NCC som har fått oppdraget fra Bane NOR med å tilbakeføre og ruste opp terrenget igjen.
– Vi er stolte over å kunne bidra til å gjøre dette historiske området om fra anleggsområde til byrom – til glede både for Oslos beboere og besøkende, sier avdelingssjef Renate Berget i NCC Infrastructure i en pressemelding.
– Vi har satt sammen et prosjektteam fra egne avdelinger og bruker Hercules Fundamentering, vår maskinentreprenør Carl C. Fon og spisskompetanse med parker, drift og vedlikehold fra Område Oslo for å levere et best mulig sluttprodukt, legger Berget til.
Blant annet skal kulverten dekkes til og terrenget over bygges opp igjen og vil da inngå i en utvidelse av parkarealet i den eksisterende Middelalderparken sør for Bispegata og ned til Loenga.
Hensikten med Middelalderparken da den ble anlagt i 1999, og åpnet året etter, var at parkområdet skulle gi bedre tilgang til og en verdig ramme rundt ruinene, ifølge Oslo kommune.
Terrengbearbeidingen blir den «synlige» delen av prosjektet, ifølge NCC. Den skal også gjennomføres på en slik måte at terrenget ligger tettest mulig opp mot omgivelsene slik de var i høymiddelalderen.
For Bane NOR omfatter arbeidet alt fra infrastruktur i bakken, fundamentering, terrengarbeider, etablering av en rekke betongkonstruksjoner som støttemurer, trapper og sitteamfi og tilsåing, beplanting, belysning og bygging av ridderbane samt nye streter, eller historiske gangveier, om du vil.
Dronebiler NCC selv tok for en ukes tid siden viser at den «nye» Middelalderparken er i ferd med å ta form.
– Nylig kom amfiet på plass, teknisk bygg nærmer seg nå ferdigstillelse, og som en kan se av bildene har vi også begynt å bygge streter, som er historiske gangveier, opplyser kommunikasjonssjef Tor Heimdahl.
Det arbeides tett på kulturminner i prosjektet og skal blant annet bygges nær ruinen av Kongsgården, middelalderens kongelige residens.
Ruinfeltet av Mariakirken og Clemenskirken ligger også tett på anleggsområdet, mens Saxegården, som er bygget over steinhvelv fra middelalderen, ligger delvis innenfor anleggsområdet.