Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Etter å ha voktet buret for Vålerenga ishockey i ti år, fikk Steffen Søberg (28) tirsdag beskjed om at han ikke lenger er med i klubbens framtidsplaner. Selv er keeperen skuffet, og blant fansen koker det i flere lukkede Facebook-grupper knyttet til klubben.
Her skjønner få eller ingen hva klubben har tenkt rundt måten de avslutter kontrakten med klubblegenden.
Blant de ihuga Vålerenga-patriotene reageres det både på at klubben lar en god keeper forsvinne og på hvordan prosessen har funnet sted.
– Hvis dette stemmer, er det noen som bør tenke seg godt om. Lang og tro tjeneste avsluttet per telefon? Hvem tar disse beslutningene når man ikke har en sportslig ledelse? skriver en.
Vedkommende får støtte fra flere andre supportere i sin undring og ergrelse over hvordan en lojal klubbspiller har blitt "utstøtt" etter ti sesonger i klubben.
– Over telefon? Hva faen er dette for en klovneklubb?, skriver en.
– Telefonsamtale med "sorry Mac" etter å ha vært i klubben i 10 år???? Assa, hva faen, uttaler en annen supporter.
Felles for supporternes kommentarer er at de mener klubbens opptreden i saken setter klubben i et dårlig lys.
– Å behandle lojale spillere på den måten, en som til tider har vært lagets desidert beste og viktigste spiller, er så amatørmessig og useriøst gjort. Gjør nok ikke klubben til et førstevalg for andre spillere som skulle vært av interesse for klubben. Skikkelig dårlig stil som jeg håper ikke stemmer, sier en supporter.
Han får raskt støtte fra sidelinjen:
– Snakk om sette klubben i dårlig lys… Søberg er blant ligaens tre beste keepere! Trofast i 10! TI sesonger og dette er det han får tilbake? Er det mulig ass.. Håper virkelig det var verdt det! For nå har dere mye å leve opp til og ingen andre valg enn å levere det som er forventet! sier en annen.
Supporternes syn gjenspeiler på mange måter også målvaktens egne følelser. Søberg reagerer også selv sterkt på å få beskjeden via telefon, og ikke i et fysisk møte med representanter for klubben.
– Jeg ble egentlig sjokkert over at jeg fikk beskjeden på telefon. Jeg forventet å bli bedt inn på et møte og ha en samtale, men det ble ikke en veldig lang samtale, da. Det er feil måte å gjøre det på, jeg vet ikke hva mer jeg skal si, sier han til VG.
I mangel på sportslig ledelse, er det sportslig utvalg som for tiden tar avgjørelser rundt kontrakter og annet i Vålerenga hockey.
I dette utvalget sitter tre representanter fra Vålerenga ishockey AS samt de tidligere Vålerenga-spillerne Anders Myrvold, Adreas Stene og Brede Csiszar.
Myrvold, som er den som uttaler seg til media om saken, sier til VG at han tidlig i samtalen med Søberg gjorde det klart at keeperen skal hedres på en måte verdig den legenden han er i Vålerenga, men at det må skje når Jordal Amfi er fullsatt.
Han ber supporterne og andre om ikke å henge seg opp i måten beskjeden ble gitt til Søberg.
– Det er ikke vits å lage dette større enn det er. Det hadde vært den samme beskjeden uansett hvor samtalen hadde vært. Det viktigste er at han får beskjed. Den største respekten for Søberg er at han får en klar og tydelig beskjed, sier Myrvold.
Men heller ikke arbeidslivsekspert Anders Dysvik synes Vålerenga Ishockeys måte å kvitte seg med Søberg på er helt grei.
– Generelt er det lurt å tenke gjennom hvordan man behandler de ansatte i alle faser av ansettelsesforholdet. Både med tanke på å tiltrekke seg og å holde på ansatte. En human og verdig avslutning på et ansettelsesforholdet innebærer å takke av folk på en god måte, som også oppfattes som respektfull. Det er relativt innlysende at når man har hatt en person hos seg lenge, bør man gi personen en god forklaring, en klapp på skulderen og en seremoni, sier Anders Dysvik, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon, ved BI.
– Jeg kan forstå at Søberg ble overrasket over at avskjeden skjedde på denne måten. Man bør tenke på hvordan man behandler folka sine. Det er også et viktig signal til de som fortsatt skal være i organisasjonen og som lar seg prege av reaksjonen personen får, sier Dysvik.