Kortversjon
- Sykehjemsansatte fikk lavere utbetalt lønn etter privatisering.
- Høyre/Venstre-byrådet lovet at ingen skulle gå ned i lønn. Men sier lønnsnedgangen skyldes trekke til pensjon.
- Helsebyråden innrømmer at det ble inngått en uklar kontrakt med omsorgsgiganten Norlandia..
- Ap raser mot det borgerlige byrådet og viser til advarslene partiet kom med før privatiseringen.
Da det på nyåret i år ble hevdet at lavtlønnede ved Abildsøhjemmet og Bjølsenhjemmet fikk lavere lønn etter at omsorgsgiganten Norlandia overtok driften fra Oslo kommune, iverksatte helsebyråd Saliba Andreas Korkunc (H) en gransking av påstandene.
Gang på gang har VårtOslo kunnet fortelle om tabber, rot og kaos rundt sykehjemsprivatiseringen Høyre/Venstre-byrådet iverksatte etter valgseieren høsten 2023.
Trekk til pensjon
Under kommunevalgkampen lovet Høyre-politikere i Oslo at ingen ansatte skulle gå ned i lønn ved privatisering av kommunale sykehjem.
Nå foreligger svaret. Byrådets egen gransking viser at løftet fra Høyre og Venstre var null verdt.
Enkelte ansatte ved de to privatiserte sykehjemmene får nå 1100 kroner mindre utbetalt i lønn hver måned.
Bakgrunnen er at Norlandia trekker 2 prosent av de ansattes lønn til pensjonsinnskudd.
Det gir lavere utbetalt lønn, selv om grunnlønnen på papiret er den samme som før.
Altså stikk i strid med Høyre/Venstre-byrådets løfte om lønnsgaranti for alle ansatte ved privatisering av kommunale sykehjem.
Helsebyråd Korkunc innrømmer at praksisen ved Norlandia-sykehjemmene bryter med de politiske intensjonene og målsettingen fra det borgerlige byrådet.
Ikke tydelig nok
Men helsebyråden understreker at Norlandia hverken gjør noe ulovlig eller opptrer i strid med kontrakten inngått med Oslo kommune.
- Pensjonstrekket synes å være i strid med intensjonen om å forhindre nominell lønnsnedgang, skriver Korkunc i et notat til bystyret.
Kjernen i saken er hvordan lønnskravet i anbudet ble formulert.
Høyre/Venstre-byrådet stilte krav om at ansatte skulle ha "minst lik fast lønn", med andre ord det som var definert som grunnlønn og faste tillegg.
Men hva som faktisk utbetales etter trekk ble ikke regulert tydelig nok i kontrakten Oslo kommune har inngått med Norlandia, innrømmer helsebyråden.
Dermed kunne Norlandia innføre en pensjonsordning med egenandel. Noe som i praksis gir lavere netto lønn for ansatte som ble virksomhetsoverført fra kommunen til den private omsorgsgiganten.
- På sitt aller grelleste
Korkunc erkjenner at kontrakten ikke fanget opp byrådets politiske mål og løfter godt nok.
- Intensjonen om å forhindre "arbeidsgiverstyrt" lønnsnedgang og lønnstrekk har ikke kommet klart nok frem i kontrakten, skriver han til bystyret.
Fagforbundet, Arbeiderpartiet, SV og Rødt advarte gang på gang i valgkampen i 2023 mot faren for lønnsnedgang ved privatisering av Oslos kommunale sykehjem.
- Det er politisk amatørskap på sitt aller verste og sitt aller grelleste, tordner Jon Reidar Øyan (Ap).
Han er helse- og sosialpolitisk talsperson for Arbeiderpartiet i bystyret. Øyan mener det borgerlige byrådet og bystyreflertallet har holdt 138 ansatte ved de to sykehjemmene for narr.
- Det var Høyre som ga lønnsgaranti i valgkampen 2023. Etter at de vant valget og fikk byrådsmakt gjentok helsebyråd Saliba Andreas Korkunc lønnsgarantien, sier Øyan til VårtOslo.
- Makt bak kravene
- Høyre garanterte at ingen ansatte skulle gå ned i lønn eller pensjon når private overtok driften av kommunale sykehjem, sier Ap-politikeren.
Øyan er enig i at Høyre og Venstre hadde, som helsebyråden skriver i notatet, "de beste intensjoner" om at ansatte ikke skulle gå ned i lønn.
Men slik fungerer ikke verden, påpeker Ap-politikeren.
- Man kan ikke behandle kommersielle aktører innenfor omsorgsbransjen med gode intensjoner. Her skulle selvsagt det borgerlige byrådet stilt makt bak kravene, sier Øyan.
Dermed har fra før av lavtlønnede ansatte ved de to Norlandia-sykehjemmene i lang tid fått utbetalt lavere lønn enn de ble lovet av byrådet.
I notatet fra helsebyråden blir det ikke skissert noen tydelig løsning på hvordan lønnsløftet skal overholdes. Eller hva Høyre/Venstre-byrådet vil foreta seg.
- Skremselspropaganda
- Det manglet ikke på advarsler fra oss på venstresiden i oslopolitikken. Da ble vi avfeid med at vi drev med skremselspropaganda og skitten valgkamp, sier Øyan.
- Nå er jo ballen spilt over til dere helse- og sosialpolitikere i bystyret. Men i nottate dere har fått oversendt skisseres ingen løsning. Hva tenker du om det?
- Nei, nå ber det borgerlige byrådet om innspill. Men denne ene kommersielle omsorgsaktøren vil jo ikke følge Høyre og Venstre "gode intensjoner". Så nå ber byrådet om å få vite hvordan de kan stille strengere lønnskrav, sier Ap-politikeren.
- Nå går jo Høyres byrådsleder Eirik Lae Solberg og helsebyråd Korkunc kanossagang etter å ha blitt drevet fra skanse til skanse. De må nå altså innrømme at det de sa var så enkelt i 2023 viser seg å ikke være enkelt, sier han.
- Dette begynner å bli tragikomisk. Men for de ansatte ved de to sykehjemmene er det jo dypt, dypt alvorlig, sier Ap-politikeren. Lavtlønnede ansatte går glipp av en inntekt de ville vært sikret dersom Oslo kommune fortsatt hadde stått for driften av sykehjemmene, sier Jon Reidar Øyan.