Tidligere kunde ved Vestkantbadet Spa reagerer på at det tilbys helsekostprodukter som substitutt for ubrukte gavekort. Arkivfoto: VårtOslo

Forbannet kunde ved Vestkantbadet Spa tilbys helsekost som plaster på såret

� Dette er kundebehandling av verste sort, raser tidligere kunde Cecilie T. Fredriksen. Men Forbrukerrådet mener praksisen er innenfor loven.

Publisert

Til jul i fjor, akkurat som de foregående år, både mottok og ga Cecilie T. Fredriksen bort gavekort for spa-behandling ved Vestkantbadet Spa på Solli plass. Gavekortet til en tusenlapp var en fin og hyggelig gave til familie og venner, tenkte Fredriksen.

Årets gave skulle etter hvert få en bitter bismak. Etter å ha fått gavekortet og endelig funnet tid til å pleie føttene, fikk oslokvinnen seg en stor overraskelse. Spaet var stengt på grunn av brann i lokalene i Sommerrogata på Solli Plass.

— Det var jo trist at badet ble rammet av brann, men jeg tenkte at de åpner vel dørene så raskt de får utbedret brannskadene, sier hun til VårtOslo.

Tiden gikk - informasjonen uteble

Akkurat slik skulle det derimot ikke gå. Uker og måneder gikk og ingen informasjon kom ut fra Vestkantbadet spa og til kundene. Det eneste kundene hadde å forholde seg til var en kort melding på spaets hjemmeside. Der ble det ble opplyst om at oppussing pågikk etter brannen.

Tidligere kunde ved Vestkantbadet Spa, Cecilie T. Fredriksen, er oppgitt over kundebehandlingen ved spaet. Foto: Privat

— Det var veldig frustrerende å ikke få informasjon. Jeg forsøkte både å ringe og sende mail for å høre hva som skjer. Og hvordan jeg eventuelt kunne få igjen penger for gavekortet jeg hadde gitt bort, forteller Fredriksen.

Så plutselig, i begynnelsen av september, dukket det opp en lengre oppdatering på spaets hjemmesider på internett. Her slår bademester Ole Magnus Kikut fast at badet ikke vil bli åpnet igjen.

— Frekk og dårlig kundebehandling

For et par uker siden fikk så Fredriksen og flere andre kunder svar på sine forespørsler om å få refundert gavekortene. Kort ingen av dem hadde fått benyttet. Bademester Kikut tilbød de uheldige og frustrerte gavekorteierne helsekostprodukter som et plaster på såret. Intet mer, intet mindre.

— Dette er utrolig dårlig behandling. Det vitner egentlig om at vi som kunder ikke har vært av noen verdi for eierne av stedet. Det er utrolig frekt å tilby helsekostprodukter fra butikk som en kompensasjon for gavekort vi ikke har fått benyttet, mener en irritert Cecilie F. Fredriksen.

Hun forteller at hun har hørt rykter om at badet var på konkursens rand etter brannen og derfor ikke har hatt økonomi til å refundere de mange gavekortene som var solgt og ikke brukt i løpet av året.

Vestkantbadet Spa var ivrige etter å reklamere for gavekortene sine som julegaver. Foto: Vestkantbadet Spa / Pintrest

— Jeg trodde det var vanlig at bedrifter hadde forsikring for å sikre seg mot uventede hendelser som brann og skader, sier Fredriksen.

— Prinsippene er det viktige her

— Det økonomiske tapet her er ikke det viktigste med denne saken. Det som er skremmende her, er hvordan noen kan drive business uten å ta hensyn til kundene sine. Den kundebehandlingen vi har opplevd fra Vestkantbadet Spa etter brannen er under enhver kritikk, understreker Fredriksen.

Det har ikke lykkes VårtOslo i å få noen oversikt over hvor mange andre kunder som har opplevd det samme som Fredriksen. Det vi derimot vet, er at flere andre har fått akkurat samme tilbud når det gjelder erstatning for ubrukte gavekort.

Forbrukerrådet: — Vilkårene i gavekortet avgjør tvisten

Fungerende leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, skjønner at kundene kan oppleve prosessen som frustrerende. Han understreker at det er vilkårene i gavekortet som avgjør hvilken type erstatning kunden har krav på.

— Det må være kjedelig å komme med badetøy og gavekort i hånda og oppdage at badet er stengt på grunn av brann. Og når man gjør et nytt framstøt, så er badet stengt permanent. Det er vilkårene i gavekortet som bestemmer hva du har krav på. Står det ikke noen tidsbegrensning, så kan du kreve å bruke det i tre år, sier Iversen.

Fungerende leder for Forbrukerkontakt i Forbrukerrådet, Thomas Iversen. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

 

Basert på at han ikke kjenner vilkårene for gavekortene ved Vestkantbadet, understreker Iversen at det er mulig kundene må innfinne seg med å få helsekostprodukter i stedet for en økonomisk kompensasjon.

— Går den som tilbyr tjenesten konkurs, så er gavekort av så liten verdi at pengene er tapt. Før det har du fortsatt sjanse til å få pengene tilbake, men er det rykter om dårlig økonomi, så bør du være kjapp. I slike saker kan Forbrukerrådet mekle hvis du ikke får løst saken på egenhånd. Det vil ta tid, og hvis selskapet går konkurs i mellomtiden, så vil alt være forgjeves. I den sammenheng er det kanskje bedre med helsekostprodukter enn ingenting, sier Iversen.

Spa-eieren:— Beklager at kundene ikke er fornøyde

Tidligere bademester ved Vestkantbadet Spa, Ole Magnus Kikut, beklager overfor VårtOslo den situasjonen spaet og kundene har havnet i etter brannen. Med full stans i driften siden februar har det økonomiske grunnlaget for driften vært svært tynt de siste månedene.

— Dette er selvsagt en veldig beklagelig situasjon. Men vi har refundert gavekort med penger så lenge bedriften har hatt mulighet til det. Brannen, som skjedde i februar, satte stopper for driften og etter snart ni måneder ute av drift er Vestkantbadet spa fortsatt som en byggeplass å regne, sier Kikut til VårtOslo.

— Etter at pengene tok slutt, har vi strukket oss i det lengste for å gi noe tilbake til dem som ble rammet av tap. Vi har gitt det vi kunne tilby av verdi til kundene fra det som er igjen av spaprodukter, inventar og helsekostprodukter, understreker den tidligere bademesteren.

Kikut opplyser at det jobbes på spreng med å få til en avtale med et annet spa i byen hvor ubrukte gavekort kan benyttes. Dette gjelder ifølge Kikut kun fem tidligere kunder. Denne avtalen var fredag fortsatt ikke ferdigforhandlet.

Powered by Labrador CMS