Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Selv om færre passasjerer og lavere inntekter under korona skaper hodebry for både Ruter og Sporveien, investeres det tungt i Oslos skinnegående kollektivtrafikk.
Over nyttår skal de første nye trikkene endelig kjøre med passasjerer, utbygging av Fornebubanen fra Majorstua er i gang og i dag kom nyheten om at T-banen får et helt nytt signalsystem.
— Med denne investeringen legger vi til rette for fremtidens T-bane, sier konsernsjef Cato Hellesjø Sporveien.
Signalsystemet kalles CBTC, Communications Based Train Control, som betyr at signalene for T-banene blir digitalisert og styres via 5G på mobilnettet.
Kort forklart betyr det at i stedet for at et tog må vente på grønt signal, så kan avgangene kjøres tettere. Det betyr igjen mulighet for flere og hyppigere T-baneavganger.
— Med CBTC-teknologien revolusjonerer vi T-banen i Oslo og får et moderne digitalt system for halvautomatisk togstyring, med høyere kapasitet og bedre trafikkflyt, sier Hellesjø.
Pengene som brukes på signalsystemet, 5,4 milliarder kroner, ble vedtatt av bystyret i 2019.
De siste 15 årene har det vært tverrpolitisk enighet blant oslopolitikerne, med et solid bystyreflertall bak satsing på nye trikker, utbygging av Fornebubanen og nå et moderne signalsystem for T-banen.
— Dette er den største fornyelsen på T-banen i Oslo. I tillegg til at T-banen nå får høyere kapasitet og bedre styring av trafikken i hele T-banenettet, er investeringen også en forutsetning for andre store kollektivsatsinger, som Fornebubanen, nye Majorstuen T-baneknutepunkt og nye T-banetog, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).
— Sporveien bygger nå fremtidens T-bane, og det er avgjørende for både folk og klima i framtidas Oslo, sier Johansen i en pressemelding.
— For å nå Oslos ambisiøse klimamål må vi styrke kollektivtilbudet, og T-banen er selve ryggraden i transportsystemet. I et normalår gjennomføres det nær 120 millioner klimavennlige reiser med T-banen, legger miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) til.
Det er storkonsernet Siemens som skal levere det nye signalsystemet CBTC til T-banen og Sporveien. Det tyske selskapet kjenner Sporveien godt ettersom det er Siemens som også har bygget Oslos nyeste T-banetog MX3000.
Nylig inngikk Siemens også en lignende CBTC-kontrakt for lyntog mellom Johor Bahru i Malaysia og Woodlands i Singapore. På denne strekningen skal det fraktes 10.000 passasjerer i begge retninger hver time.
Avtalen Sporveien nå inngår med Siemens omfatter design, utvikling og installasjon av det nye systemet på hele T-banenettet, inkludert Fornebubanen. I tillegg inngår 25 års vedlikehold av systemtet i storkontrakten.
— Den nye teknologien gjør det mulig å kjøre flere og mer presise avganger på samme infrastruktur. Med halvautomatisk kjøring oppnår vi samtidig jevnere kjøring, og dermed mer energieffektiv drift av T-banen, sier konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien, Per Magne Mathisen.